onsdag, januari 11, 2006

matnörderi minus mat

genom lite blogginlägg här och var har jag insett hur mycket jag älskar Oatly. det är ganska pinsamt mycket faktiskt. så mycket att t.o.m min kattunge numera är galen i Imat och havremjölk. hade hon fått välja hade det varit Imat alltid och kattmat aldrig.

andra saker jag är galen i är
rooibos, (Guds gåva till...ateisten(!?))
ärtskott
alfalfa groddar
curry i alla former
knäckebröd (i synnerhet Wasa Sport eller Multigrain)
nyponsoppa
kexchoklad
havregrynsgröt
torkad frukt
(utan tillsatt socker och svavel, länge leve Saltå kvarn)
solrosfrön
nötter, alla sorter i alla former, dock utan salt.

det hela är ganska komiskt egentligen. jag har alltid varit ökänd för att vara matglad och äta mer än en häst...men läs listan och sortera ut i olika grupper. slutsats, det märks att jag är
A) född på 70talet (nyponsoppa, kexchoklad, knäckebröd, gröt) och
B) lätt hälsofreak(rooisbos, alfalafa, ärtskott, solrosfrön, nötter)
och att inte en enda grej är en rätt i sig. allt är småplock.

med tanke på vad jag jobbar som så är det ganska komiskt. vad som är annu mer komiskt är att min förra läkare tyckte att jag kanske skulle testa stenåldersdieten för att se om jag mådde bättre och jag brövlade på att "
nej, nej, det skulle jag inte göra för det var fjantigt, en riktig kost är bättre" men om man kollar på vad jag äter, så vilken kost ligger jag egentligen närmast? heh...ja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Indiska (affärskedjan, alltså) har haft en underbar kokbok med en hel drös fantastiska recept med god indisk mat.
Själv får jag en del recept, dock hemliga!, från släkten i Kashmir.

Samuel

schmut sa...

ja, indiska har en hel del roliga grejer . jag blev lite till mig när jag insåg att det är Lotta Voltaire som ligger bakom det och att hon tom öppnat en liten indisk te-salong.