söndag, februari 26, 2006

åka buss, åka buss, åka tåg, åka tåg

jag tog en liten välbehövd bloggpaus i helgen. det blev lite Dynastin över oss alla. vem var Kastle , vem gjorde vad med Blake, vem hade fifflat med telefonerna, vem var dummast först och vems kommentar var om vad?! jag tar det som en gissning på att vi faktiskt saknar Dynastin. jag vet att jag gör, Fallon var snygg. hon var riot innan det ens fanns riotgrrls. så nu slutar vi gnabbas och skriver istället till vald tv-kanal och ber om mer Dynastin, m'kay?!

så vad gjorde jag när jag förträngde internet? jag åkte till...Sjöbo. eller ja, snarare Ystad via Sjöbo.
hemskt men sant. jag kan inte ens säga att jag har fördomar mot den byn för jag känner den byn ganska väl, jag bodde där i alldeles för många år. det är knappt att jag vill erkänna det men jo, Sjöbo-ass present! varenda gång jag åker förbi får jag rysningar. som tur var det bara en snabbis med buss den här gången men det räckte.
ibland kan man tänka att det kanske inte är så hemskt ändå, att det är mina gamla minnen som speglar av sig men till den vill jag ge tipset; ta en promenad genom Sjöbo 'centrum' en lördagsförmiddag. man behöver inte vara hippie, punk eller hårdrockare för att stå ut ifrån mängden, det räcker med en sjal som är färgglad eller att man har ett leende på läpparna.

jag kan lova er, Eslöv är inte Sveriges tråkigaste ställe, det är Sjöbo.
Eslöv ain't got nothing on Sjöbo. det enda Sjöbo har som är något vettigt är deras Gästis. både att bo på och äta på.

det är mysko, var som helst på landet runtom i Skåne, kan jag hitta något vackert, något inspirerande eller något som gör mig glad, men så fort jag åker till Sjöbo, så försvinner all inpiration i ett nafs. skogen innan Sjöbo, vid Ilstorp, är helt underbar och likaså skogen efter Sjöbo, mot Anklam, men byn i sig själv? oh my..

dock måste jag erkänna att även om jag gillar avskildheten i att åka buss (det är sällan mycket folk, stökigt eller för ljust) så är det ändå attans mycket softare att åka tåg. tåg känns som man är på väg någonstans och inte bara bildligt talat.
fler bilder från mina inspirationslösa timmar på bussar och tåg här

from here to there

10 kommentarer:

LipGloss bitch sa...

Ja, vi slutar gnabbas vi kan ändå aldrig göra det lika bra som Fallon och gänget. Ska vi komma överens om att vi mailar femman först, eller ska vi försöka med trean?

schmut sa...

jag föreslår 3:an för då kommer det även att visas på ZTV någon gång. mer är bättre än inget.

Lennart sa...

Jag minns Dynastin. Ååå... jag tyckte om att titta på Linda Evans. Tyckte om då hon svängde på huvudet så hennes blonda hår svajade, och så log hon så fint.
Undrar om jag var riktigt frisk, egentligen??

Anonym sa...

Dynastin är den enda riktiga såpan som jag följt.

Grattis, eller vad man ska säga om din medverkan i bloggkrönikan.

Åsa, zyrenna@zyrenna, http://zyrenna.webblogg.se/

Studiomannen sa...

Vad ska man säga om mig?

Antal sedda avsnitt:

Dynastin 0
Rederiet 0
Glamour 0
Varuhuset 0
Days of our lives 0
Desperate housewives 0
Big brother 0
Robinson 1 (!)
Baren 0
Dallas (massor! undrar varför.)

Tja. Folk tänker kanske uteslutande på Sven-Olle. Och man kan inte säga att det är spännande i Sjöbo. Men det kunde varit värre. Du kunde kommit från Teckomatorp! :-)

Studiomannen sa...

Det blir värre:

Lost 0
X-files (alla förmodligen)
Cityakuten (dito)
3:e skiftet (dito)

Jag jobbar varje vecka med att ha musikpopquiz på krogen. Ett oerhört populärt ämne är TV-signaturer. Hade det förra veckan. Hade du grejat Knight Rider, Snobbar som jobbar och Björnes magasin? :-)

schmut sa...

->Käck; nej, jag är inte heller mycket för att titta på dv och de flesta du listat har jag inte sett. dock Dynastin, det gillade jag som barn. det och MASH.
numera är det bara CSI, Medium och Animal planet-kanalen.

dock, vad många missat med Sjöbo är att Sven-Olle var inte unik. han är den som fick höra mest (och höras mest) men Sjöbo i sig utandades samma anda.
Färsingaskolan var nog fasen den enda högstadieskola där ingen klädde sig som hårdrockare, synthare, punkare eller hippie, oavsett hur mycket de än lyssnade på musiken.. det räckte med att man hade fel färg på jackan så fick man dissningar. när folk sedan började på gymnasiet i Ystad och vågade släppa loss....så var man fortfarande tvungen att åka buss med packet. på min buss var vi 3 stycken som stod ut...

schmut sa...

(och ja, det riktigt komiska är att egentligen stod vi inte ut, vi hade Dr Martens och färgat hår, men i Sjöbo var det lika med udda)

Studiomannen sa...

Så avskyvärt!

Det är vackert på Söderslätt, förstås, men det räcker ju inte.

För övrigt ligger Lund på plats 1-99 av 100 ifall vi flyttar tillbaka igen. Det beror inte på att jag ogillar andra ställen i Skåne (tvärtom!) utan att Lund är en höjdare! Nu även riktigt anständigt på sommaren. Förr var det för jävla ödsligt.

Studiomannen sa...

Animal Planet ja - den tittar vi på också. Speciellt Animal Cops. Är lite svag för krokodilkillen i Miami. Egentligen är det ju masochism av värsta sort att se vanvårdade djur, men det brukar ju sluta lyckligt ibland. Men eftersom både frun och jag är allergiska är det dubbelt hemskt.

Utan allergi hade vi haft både hundar och katter. Ja. Jag är AVIS på dig!