tisdag, april 24, 2007

anonymitet

det är kanske världens mest urdumma fråga men underhåll mig/dig:
varför väljer man att vara anonym på nätet?
för att man är väldigt privat av sig? inte vill förknippas med en viss åsikt? att man är rädd att vad man skrivit ska förfölja en senare i livet? att man tror att bara för att man väljer att vara anonym så behöver man inte stå för sina ord? för att det inte ska förknippas med den internet-identitet man vanligen använder?
det finns väl knappast någon längre som inte har en internet-identitet med email och adress?

jag har aldrig varit anonym på nätet utan skriver alltid ut vem jag är.
varför? jag vill förknippas med vad jag säger. kanske är det ego eller storhetsvansinne om man ser det från andra perspektivet (dvs anonymitet ja tack), men precis som jag inte viskar särskilt mycket i verkliga livet så viskar jag inte på nätet. det känns som om det blir mer tyngd bakom ord och meningar om det står ett namn med kontaktinfo under.
fast visserligen, någon kan lika väl använda någon annans info så man är aldrig säker på att rätt person är den man tror såvida man inte loggar ipnummer.

2 kommentarer:

KellyKorv sa...

hur menar du med anonym? anonym som att man helst inte läcker ut hela sitt fulla riktiga namn, var man bor eller hur gammal man är eller anonym som att man inte ens ger ut sitt nick till folk, eller hittar på nya för varje kommentar/inlägg?

jag är anonym av den första sorten för att jag vill helst inte att någon ska kunna söka på mitt namn (som endast jag i hela sverige heter) och förknippa det med mitt nick och därmed få reda på en massa privata grejer jag skrivit under åren. allt finns ju kvar på nätet vare sej man vill eller inte. därför använder jag i stort sett aldrig mitt födelsenamn på nätet och det har inget med att jag inte står för mina åsikter att göra. det är nog mer av paranoida skäl.

den andra sortens anonymitet förstår jag inte riktigt meningen med. eller ibland, i vissa forum tycker jag man kan få vara anonym om man pratar om personliga saker.

schmut sa...

jag menar anonym som i att man varken lämnar email,url eller riktigt namn.
ingen kontaktinfo så man förnekar egentligen folk chansenatt kommunicera medan man själv ger sig chansen/rätten.