onsdag, april 25, 2007

det ligger många nedgångna koloni- och odlingslotter lite överallt i Lund och en hel del av dem är tillfälliga hem åt hemlösa. egentligen är det ganska rimligt att allt som står tomt utnyttjas och jag tror jag själv hade haft svårt att köpa mig ett tak över huvudet som bara skulle användas under soliga dagar när det finns folk som inte har något tak alls.

tyvärr så är hemlösa inte en fräsch grej som driver upp ett områdes status och får priserna att stiga i höjden, så ingen vill ha dem var de än tar vägen. man skulle kunna tro att kommunen skulle uppskatta att hemlösa tar över övergivna kommunala kolonier och på så vis tar hand om sig själva utan att kosta pengar, men tyvärr är det inte så. mark är pengar och är det ingen som betalar för vad som finns på marken så får man se till att någon gör det.
resultatet blev att man körde bort de hemlösa och rev lotterna. istället för att vara hem, om än tillfälliga, för folk som saknar hem, så är det nu bara mark som står och väntar på att bli en parkeringsplats eller ett Lidl.

det hela låter lite så som när man i San Fransisco löste problemet med 'dagdriveri' genom att ta bort parkbänkar. syns inte problemet så finns det inte.

6 kommentarer:

Drottningen sa...

sånt där är så märkligt. för ganska många år sen öppnade man ett härbärge i ett (då) nedlagt äldreboende i mitt område och genast skulle det samlas namnunderskrifter och fan vet vad, för vi kunde ju inte ha en massa lodisar rännande här. Vem vet vad de hittar på?

Nä just det. Precis därför är det alldeles lysande med ett härbärge precis här, då de faktiskt har någonstans att vara istället för att sova i trappuppgångar/tvättstugor och skrämma slag på allihop och hela tiden vara otrygga. Visserligen så får de gärna sova i tvättstugan för min del, även om jag många gånger höll på att göra i byxorna när jag skulle tvätta på morgonen och det låg någon där, men jag misstänker att han blev lika rädd han.

Det är väl som vanligt, om man ignorerar det egentliga problemet så finns det inte.

Nu blev det lite rörigt känner jag, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

schmut sa...

ja, jag förstår det verkligen inte.
området man pratar om ligger precis där vi bor och visst, jag skulle inte gå på promenad där när det är natt men det skulle jag inte göra på många ställen i utkanten av stan.

det irriterar mig att folk säger att det blir en inkörsport för droger och att det lockar ungdomar.
om man bor i ett ockuperat plåtskjul bredvid en järnväg så har man nog inte en stor narkotikahandel på gång. det är nog fasen lättare att hitta knark på krogarna i stan än i 'kåkstaden'.

schmut sa...

vi brukade se åt andra hållet när uteliggare sov i vårt förråd eller tvättstuga i Malmö men bostadsbolaget var inte lika glada och började prata om att vi förverkade vår hyresrätt genom att upplåta deras lokaler till andra.
fint, de vill vräka en för att man inte vill låta människor frysa ihjäl.

Pellen sa...

Parkbänkstricket körde man här i hornstull också, men det funkade inget vidare vad jag kan minnas.

Pellen sa...

Parkbänkstricket körde man här i hornstull också, men det funkade inget vidare vad jag kan minnas.

Em sa...

Eller som när man beslutade att spela klassisk musik i skånetrafikens vänthall på Värnhem för att skrämma bort narkomaner och andra okultiverade varelser (läs: hemlösa)