lördag, april 21, 2007

din stil,min stil och 499:- på Gina Tricot

DN kör en artikel om unga tjejers shopping-vanor och av någon anledning känns det som om den borde passsa bättre i VeckoRevyn då den återberättar något som aldrig varit någon överraskning. vilket syfte tjänar en sådan artikel? att få oss att återuppleva ungdomens dagar eller försöka få de som förträngt hur det var, att förstå sina barn?

fast egentligen rör det ju sig inte bara om barn.
jag skulle gissa att idéen med att shoppa en identitet är betydligt vanligare än man skulle kunna tro och då bland vuxna kvinnor. är inte att
följa ett mode (inte bara modet per se utan även alternativstilarnas mode) att köpa sig en identitet? om man följer en viss mall man läst eller sett sig till så ikläder man ju sig en identitet och då den identitet som stilen eller märkena signalerar.....vilket i sig är ganska subjektivt beroende på vem som ser personen och vad dens tankar om kläder är. vet man inte vad som förväntas vara inne, vad som tillhör en viss stil och vad diverse kläder kostar så är det bara kläder på kroppen. skicka Ebba von Sydow till fattigaste delarna av Vitryssland och hon blir bara Ebba, inte stilikon.

man skulle aldrig kunna 'shoppa en identitet' om det inte vore så att vi alla andra hade koll på läget.

Inga kommentarer: