måndag, april 09, 2007

"...fånigt veganerspex..."

en sak som jag aldrig kommer förstå är varför det anses så störande när vegetarianer, veganer eller djurrättsaktivister protesterar medans det anses helt normal när det går ett demonstrationståg för kurdernas frihet eller bättre löner till vårdsektorn?!
varför anses det så provocerande när en vego tar ställning? kan det ha något att göra med....att det hugger till i magen när man inser att man nästan äter Lassie? samvetet som gnager och säger att man kunde ha gjort mer om det inte varit så förbannat jobbigt?

det är inte helt ovant att det är likadana känslor vegetarianer och veganer emellan. den första gruppen ser den andra som alldeles för extrem medans den andra ser den första som fege-lir. men samtidigt är livet som vegetarian så mycket lättare (och billigare) än livet som vegan medans livet som vegan är så otroligt givande emotionellt. så många val att göra...

9 kommentarer:

KellyKorv sa...

usch ja jag brottas varje dag med vegetarian/vegan-ångesten. och jag vill inte behöva förknippa mat med ångest överhuvudtaget.

att äta veganskt känns som det enda rätta men jag börjar mer och mer tappa tron på den ekonomiska bojkotten och då känns det svårt att känna sej tillräckligt övertygad. men å andra sidan håller ju inte den tankegången heller eftersom jag aldrig skulle kunna äta ett dött djur. och var ligger skillnaden i att äta ett dött djur eller att bidra till att djur plågas tills de dödas.

äsch. det är tråkigt att folk ska hålla på att hacka på varandra och det är tråkigt att inte fler försöker göra så gott dom kan.

Studiomannen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Studiomannen sa...

Jag skrev nyss och du kanske hade börjat reflektera över det. Jag ångrade en del formuleringar som kunde missförstås. Jag tror helt kort så här:

Med en annan typ av argumentationsteknik hade mycket varit vunnet för vegandemonstranterna. Som exemplet visade finns det många som absolut skulle kunna tänka sig att ha fest på varm korv mitt framför näsan på demonstranterna "bara för att". Folk funkar så. Demonstrera för att visa sin åsikt är bland de mest grundläggande sakerna med en demokrati. Men ska jag demonstrera vill jag inte bara markera min åsikt utan även få med flera. Då gäller det att anpassa sig efter publiken. Nu är tonläget sådant veganer-köttätare emellan att de seriösa debatterna försvinner in bakom alla horder av ytterligheter.

Det är jättesynd. Jag har flera argument FÖR att äta kött. Jag har flera invändningar mot att transporterna av kött bidrar till miljöförstöringen. Klart att de gör. Det gär alla transporter. Men tittar man på sortimentet i vilken affär som helst så inser man snart att transporterna av grönsaker och frukt inkl biprodukter är fler.

Osv. Fast det var ju inte vad du pratade om. Hoppas att jag inte trampade på några tår nu. Hade jag varit på plats hade jag stört mig på tillvägagångssättet för demonstrationen, men inte skrivit en rad om det i tidningen. Kommentarerna var verkligen ARGA såg jag.

crrly sa...

Studiomannen verkar ha fått en del om bakfoten när det gäller djurindustrin och miljön. Det är knappast _transporterna_ som är det mest miljöförstörande utan själva uppfödningen (metangas) och på det sätt och med vilka medel vilket fabrikerna drivs. Etc, etc, etc. Detta är inte rätt forum för den här diskussionen men man kan bara inte få förenkla resonemanget så här utan att få stå oemotsagd! :)

crrly sa...

Oj, min sista mening blv lite knasig. OCH stå oemotsagd, ju.

Studiomannen sa...

Det är OK, Crrly. Det här var ju egentligen inte platsen. Jag skulle kanske dragit något annat exempel för att göra mig själv begriplig. Jag diskuterar gärna detta någon annan gång. Gärna med dig, Crrly! :-D För du verkar inte vara något pucko med skidmask som skriker "mördare" till oss icke-veganer... :-D

schmut sa...

..plus att svenskt kött är inte riktigt svenskt kött. äter man fläskfilé eller oxfilé så äter man inte svenskt kött. det första från Danmark och det senare från...Brasilien.

närproducerat är att föredra när det gäller allt, men som sagt,det är inte det saken handlar om när man snackar om miljön utan att man låter näringskedjan hoppa ett steg när man äter kött istället för att äta köttdjurens mat. ett steg, det är mycket skit som kommer och går....

crrly sa...

studiomannen: Nä, jag brukar inte ha skidmask! ;)

Skämt åsido, det hjälper ju knappast att vråla otidigheter åt meningsmotståndare; min filosofi är snarare att övertyga genom mina val och min livsstil, sen kan man ju lägga in små pikar här och var och hoppas på att de tar...

Men det tog 16--17 år att övertyga min f d köttätande man om vegetarianismens förträfflighet, och jag tror att jag lyckades därför jag inte ens försökte ordentligt. Det måste ju komma inifrån, utifrån vars och ens personliga övertygelse.

Studiomannen sa...

Flickor:

det är inte helt enkelt att lära gamla Studiomän att sitta, men det är inte olösbart. Vegokäk är gott och grönt har varit helt nödvändigt på min tallrik hela mitt liv.

Vad jag annars anser som nödvändigt kanske jag ska låta bli att ta upp för att inte trigga era kräkreflexer... :-D