torsdag, maj 10, 2007

All we want from you are the kicks you've given us

Sånger från nedre botten skriver om sju låtar som förändrade hans liv och jag tror inte det finns låtar som förändrade mitt liv, men de som blev soundtrack åt mitt liv? visst! självklart!
min lista är nog en förvånansvärt poppig sådan som kretsar kring åren då jag var 12 och framåt men som nog egentligen har sin grund långt tidigare meed Elvis, Dolly Parton....och Twisted sisters.
i helt fel ordning kronologiskt men så som de kommer upp i mitt huvud:

on the way - dinosaur jr
plattan som växte och så gott som alla låtarna hade egentligen kunnat platsa.
den är så naturlig på listan att jag inte ens kan förklara varför.

pretend we're dead - L7
nog fasen det band som influerat mig mest och det började med att jag hörde Pretend we're dead på P3s musikjournalen (hette det så -91?!) med Håkan Persson.
från Bricks are heavy

once - pearl jam
jag är en av de där mysko människorna som faktiskt inte bara gillat bandet utan även gillar bandet. har varenda skiva. vem hade kunnat gissa?

hade alltid debutplattan i hörlurarna när jag tog bussen hem på kvällarna efter frivillig bild (nördpoäng) och stod ensam i beckmörkret på flygrakan utanför Sjöbo. fungerade bra som styrketår när man höll på att bli rädd för alla lastbilschaffisar och potentiella seriemördare.

rearviermirrow - pearl jam
inte bara en låt på listan utan två av det där bandet som ingen vill erkänna att de faktiskt gillat! erkänn, där blev ni allt lite paffa?!
låten är från Vs och texten var glasklar och kunde ha handlat om mitt liv.
I guess it was the beatings made me wise
but I'm not about to give thanks, or apologize

samt
I gather speed from you fucking with me
once and for all I'm far away
I hardly believe, finally the shades...are raised...
I gather speed from you fuckin' with me

motorcycle emptiness - manic street preachers
perfekt soundtrack till tonårsångest precis som MSPs alla andra låtar.
från Generation Terrrorists vilket är en av de bästa platt-titlarna någonsin.

pigwalley beach - sator
jag har för mig att denna också kom till mig via Håkan Perssons program. han gav mig mycket, den killen. första , och ett långt tag tills Hellacopters stegade in, det enda svenska rockbandet jag gillade.
från Slammer

white riot - the clash.
jag gillade aldrig Ramones (lät danssband) eller Sex Pistols (wankers) när jag var yngre men Clash gillade jag ganska tidigt för att sedan överge för tuffare (ehum) saker som exempelvis L7.
det var mer rock än utspel men samtidigt var det även musik mina äldre bröder gillade så på det viset kändes det dammigt när man blev fjortis.
inte blev det bättre av att mina bröder verkade tycka att Wilmer X var naturliga efterföljare till Clash och gav mig en konsertbiljett till att se just Wilmer X.
från the Clash.

6 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Det finns de låtarna också. I mitt fall hade nog listan sett lite annorlunda ut, men de flesta musikerna hade varit desamma.

Men visst var det kul att fundera i de musikaliska banorna?

Ankan sa...

Pearl Jam. Ten-plattan är ju såååå bra! Men den tar sig inte in på min lista.

deep|ed sa...

Just "Pigvalley Beach" hade jag med i en lista. Mest för att den förändrade livet eftersom när de spelade den på en festival hemma i Köping så kom polisen och drog sladden - eftersom en gubbe dött av ljudchocken uppe på lasarettet några meter från festivalplatsen. Clarence bara garvade och sedan jagades poliserna tillbaka till bilen av ett gäng väldigt arga och väldigt höga punkare... Själv stod jag mest och iakttog spektaklet och funderade hur många av mina kompisar jag skulle få hälsa på i häktet dagen efter.

Studiomannen sa...

Olika smak - delvis. Pearl Jam rankar jag som fjärde bäst från Seattle (före Nirvana, ska kanske sägas), men det betyder att jag gillar dem som fan. Vad gäller Ramones har jag en känsla av att du inte hört "It's alive". Så jävla bra. Clash är för ojämna. Jag har allt, men räknar bara "London Calling" som ett mästerverk (har nog spelat den 432534563453 miljoner gånger på högsta volym)...

Kul lista!

schmut sa...

->studiomannen: .... om du läser så står det gillade,dvs jag tyckte det var lite mjukispop när jag var tonåring. idag gillar jag inte heller det Ramones som alla andra verkar gilla utan min favoritskiva är Halfway to sanity

Studiomannen sa...

Understood!