söndag, maj 13, 2007

jag gillar inte pekpinnar med min mat!

igår mådde jag pyton framemot kvällen men ändå ganska okej för jag visste att Voltaires nya skulle hålla mig sällskap hela natten.
idag har jag mått ganska pyton och inte har jag mått bättre av att ha bläddrat igenom Voltaires nya.

missförstå mig rätt - jag gillar recepten men jag ogillar attityden. det är alldeles för mycket 'Du är vad du äter' över boken och man serveras plattityder gång efter gång vilket efter ett tag får en att undra om författaren tror att hennes läsare är lätt hjärndöda?!

"När jag äter en ordentlig frukost ökar jag kroppens biorytm. Glada tankar och ett positivt tänkande är också viktigt för en bra dag. Tanken är en av våra starkaste och viktigaste krafter."

-----------
"För att underlätta matsmältningen bör man alltid tugga maten minst 40 gånger innan man sväljer. Vi har ju inga tänder i magen, de sitter i munnen!"

-----------

"Vår mat är en gåva från naturen som ger oss näring och kraft."


sorry, men jag får krupp på det där!
det låter mer som en kristen hemkunskapsbok än en kokbok. det förra handlar om vad man borde göra medans det senare om vad man vill göra.

i mitt tycke bör mat handla om lust.
stilla ett begär och få idéer till ett annat. livskraft inte för att du intar energi utan för att själva kombinerandet av ingredienser, ätandet och det sociala samspelet ger livskraft. du kan äta världens mest genomtänkta måltid för just din kropp, men äter du den på fel plats i mörker utan sällskap så är det inte samma sak. det handlar inte bara om vad maten gör med din kropp utan vad hela processen gör för ditt sinne.
utan känsla blir mat lika intressant som el, det är bara att plugga in och tanka över. tyvärr så gör det kvasireligösa tjaffset att Voltaires nya kokbok är lika intressant som ett eluttag.
det är attans synd för det är hennes första vegetariska kokbok som innehåller en hel del "hemligheter" lånade från vegan-köket, men just pekpinnarna får mig att vilja vrål-äta vitt socker och skölja ner det med dubbla espresso!

6 kommentarer:

The Pale Green Woman sa...

Nää vad dystert, jag var lite sugen på den där kokboken, men nu tappade jag lusten. Recept ja tack, pepkpinnar nej tack. Suck.

Emmie sa...

Var recepten något att ha då? Jag kan se förbi pekpinnar om det finns något innehåll.

Pellen sa...

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Vi har ju inga tänder i magen, de sitter i munnen!

schmut sa...

->emmie:
recepten var helt okej, men som sagt, det var inga nyheter utan det som kunde ses som nytt för den oinvigde var saker man hittar i de flesta vegan-böcker och då i synnerhet Kramer & Barnhards. iochmed att de senare började som fanzine, så hade jag nog hellre tipsat om dem. det känns mer genuint och inte att man följer någon trendvåg.

Emmie sa...

Då väntar jag nog hellre tills den kommer billigt på någon bokrea om jag köper den alls. Jag köpte la dolce vegan förra månaden och hitills har jag verkligen inte ångrat det köpet. Funderar på att köpa de tidigare två också, men det får nog vänta till efter sommaren eller tills det klirrar in lite oväntade pengar i såna fall.

crrly sa...

Men den är snygg! :) Passade perfekt som present till min 80-tals-fit for life-mamma!