torsdag, maj 31, 2007

jag vet inte vad som tog åt mig igår men jag köpte en tidning jag hade bestämt mig för att inte köpa. varför var den på svarta listan? jo, namnet:
Kreativa kvinnor.
det får mig att tänka på hemmafruar som behöver känna sig duktiga och gör allt för att uppnå sinnesbilden av en duktig fru och mor. de är kvinnor först och främst men gillar andra epitet att kunna lägga till som inte förstör vad de försöker uppnå.
visserligen, den kunde ha tillägget kvinnor iochmed att det finns andra saker som heter kreativa, men det har ändå en dålig klang som verkar påpeka att män och kvinnors kreativitet ska och bör skilja sig åt.

men, en uttråkad Schmut är en trist Schmut och 29:- kändes helt överkomligt för att få lite idéer...så den slank ner i varukorgen. tyvärr så måste jag erkänna att det var nog bland det dummaste inköp jag har gjort och hädanefter ska jag gå på min magkänsla alternativt bläddra igenom tidningar innan jag köper dem.
problemet? tidningen var så stereotyp att den slog knut på sig själv:
kvinnor gillar att sy kläder, pynta hemmet och göra sina barn söta.
inte det minsta om hur man fixar cykeln, restaurerar soffan eller återanvänder prylar. nej, allt var glitter,ull och polyester från Panduro.
det värsta var deras lilla bildserie till mönster för barnkläder, som givetvis var oömma för pojkar och tussiga för flickor:


-----
är det någon som vill ha tidningen, recycling is key, så emaila snabb(as)t med adress till lisasnabelaschmutpunkt net, så postar jag.

5 kommentarer:

Drottningen sa...

har du sett martha stewarts program nångång? (går bla på kanal 9, vet inte tiden tack och lov, men ofta är det) Jag får lite samma vibbar här.. ett par tips på hur man bäst får bort fläckar från makens byxor och så ett par kommentarer om hur rogivande det är att dammsuga så. (om det verkligen finns någon som finner det rogivande/kul att dammsuga så är vederbörande välkommen hem till mig när som helst)

Desirée sa...

Det finns mycket kreativ inspiration på nätet. Mycket mer än i vilken tidning som helst.

Tricket att undvika Martha Stewart-fällan är att koncentrera sig på hantverk/craft. Det finns massor av kreativa småföretagare att inspireras av. Prova Etsy eller Flickr.

schmut sa...

->desirée:
jag brukar shoppa på etsy, men det känns fult att låta sig inspireras alltför mycket av folk som sliter för sina idéer....

Desirée sa...

Du behöver ju inte starta försäljning...

schmut sa...

njae, jag vet att en hel del som har suttit och klurat länge med sina idéer inte är alltför glada när folk kopierar dem, om även bara för att ha själv.