fredag, juni 01, 2007

folk som får mig att vilja gå andra hållet

"Vi anser att förslaget strider mot det biologiska faktum att
äktenskapet i grunden är en institution som syftar till reproduktion."
från DN
ja, så sant som det är sagt. jag gifte mig endast för att kunna rulla runt i sänghalmen och bli gravid! det handlade inte om kärlek till en individ utan endast om att kunna föda barn som inte var oäktingar. det lyckades perfekt iochmed att Ingrid föddes 2 månader senare. vilket racer-barn hon var!

helt ärligt - när jag läser sådant så ångrar jag nästan att jag gifte mig, om än borgerligt, för då känns det nästan som om jag ger tyngd åt deras argument och det står tvärtemot allt jag tror på.

för ungefär 8 år sedan ingick jag systerskap med Karolina och Carola i Malmö. en eminent idé som lanserades under Malmöfestivalen, man trotsade blodsband och valde sina syskon. några timmar senare, ett ID som visade på nya familjeband.
kanske är det dags att någon smart men trevlig människa, tex på RFSL, bestämmer sig för att göra något liknande för att visa hur många i Sverige som faktiskt är för könsoberoende äktenskap. en liten ceremoni och vips är man älskande människa och människa som stödjer andras rätt att själva välja sin partner att älska i nöd och lust.

3 kommentarer:

idan sa...

vet du om man i ett 'heterosexuellt' förhållande kan registrera partnerskap istället för äktenskap? kanske fånigt att göra men ändå.

Amazon-brorsan sa...

Enligt vad jag läst var äktenskapet i början ( lästidig medeltid) INTE i första hand för reproduktion av släkt ,utan för att tillskansa sig mer mark,mer gods e.t.c.
Nya arvvingar var bra,men huvudsaken var att man fick mer mark=mer makt.

F.ö. låter din saxning som något ur Kristdemokraternas partiprogram.

Drottningen sa...

tänka sig, jag hade ingen aning om att äktenskap ens var en biologisk grej.