tisdag, juni 26, 2007

för gammal för Elle, för ung för Amelia

vad finns det egentligen för bra tidningar och vad är egentligen definitionen av en bra tidning?
jag älskar att köpa tidningar men på sistone blir det bara amerikanska och inte ens dem är jag särskilt nöjd med: Bust har gått från diy till biy, Nylon känns som om den repeterar sig själv och Venus zine kommer ut alltför sällan.
på svenska marknaden finns det....ja, vad finns det?

de flesta mode/damtidningar går bort för de handlar om mainstream mode och skönhet, varav inget kunde intressera mig mindre. hur jag får sommar-heta kindben eller vilka skor som är mest Lohan just nu, det är inte något jag bryr mig om.
Hennes var lite intressant när den kom men det gick snabbt utför och sedan Ljung övergav Damernas Värld så är den ett sjunkande skepp.
sedan finns det politiska spektrumet som tyvärr inte håller som underhållning för vill man ha en ren käftsmäll kan man likaväl gå på krogen. man behöver lite sött för att få ner medicinen och Bang, Ordfront, Mana med flera är tristess i kubik och predikan för de redan frälsta.

jag har köpt mat-, konst- och fototidningar i åratal men det är inte så mycket underhållning som information.
sista kategorin är kanske föräldratidningar och där måste jag erkänna att jag just nu är och fiskar. fråga mig inte varför jag fångats in i fällan men det kan vara på grund av att livet-med-barn är så oerhört nytt för mig. det är som att helt plötsligt börja fiska forell - man fattar noll och samlar tips, knep och knåp för att bli bäst på en vecka men när en vecka gått inser man att det tar månader och år innan man ens har lite koll.
det är den klassiska fällan, man är lite osäker på sig själv och inser att ens trekant inte passar i tuben, så man köper, köper och köper i ren förhoppning om att man vid en tidpunkt ska känna sig så rätt, så rätt..

så nu till den obligatoriska frågan:
vad köper ni för tidningar?


13 kommentarer:

Melinda sa...

Bon!!

Mickey J Barczyk sa...

Alltså, varför köpa tidningar när det finns Internet? Jag köper inte ens nyhetstidningar längre.

Amazon-brorsan sa...

Lite avigt att sitta på dass med en laptop i knät och läsa nätupplaga..

The Pale Green Woman sa...

Instämmer fullständigt ang Damernas och Ljung, det var en bra tidning en gång i tiden.

Jag letar också tidningar, håller mig mest till engelska Vogue och diverse inredningstidningar, har lagt ner allt läsande och tittar bara på bilder. Väldigt slött. Men det är marigt att hitta något som verkligen är läsvärt. På sistone tycker jag att jag hittat mer matnyttigt på DNs Namn & Nytt-sida än någon annanstans, men det säger antagligen mer om mitt semesterbehov än något annat.

Drottningen sa...

äuhm.. jag köper inte tidningar längre. Förr köpte jag Serieparaden för att läsa Mårrgan och Klös, men den las ner. Jag tjyvläser tidningar på jobbet, men ärligt talat.. de är bara slöseri med papper. Jag köper bara böcker.

e sa...

Den enda svenska tidning jag köper regelbundet är Bon. Och nuförtiden även föräldra/barn tidningar. Försökte dock med mama nyligen men den var lite för mykcet tuggummi för mig, vill ha mer konsumenttest blandat med käcka artiklar.

Elca sa...

Jag är också en sån som läser nischade tidningar. Sonic, Zero och DigitalFoto. Det är dåligt med andra. Har blandat upp med lite bröllopstidningar nu på slutet men det är ju under en väldans begränsad tid...

schmut sa...

där har du en poäng Amazon-Andreas!
det är just det jag vill ha tidningar till - slöglo när jag ligger som en säck potatis någonstans. kunna pressa ner i väskan och evenutellt kasta om den tar för mycket plats. något som Iggy kan gnaga på utan att få en stöt.

->e:
jag har också försökt med Mama med den ger mig skavsår mest överallt. det känns som om ungen är en accessoar som passar bra till en viss livsstil.. ja, förutsatt att ungen matchar förståss..
Bon har jag köpt några gånger men mest för fotot. jag tror aldrig jag orkat läsa mer än bildtexterna.

iac sa...

Jag har aldrig lyckats hitta nån föräldratidning som intresserar mig... många tidningar köper jag enstaka nummer av, men blir sällan nöjd... Så i sista änden så är det ändå bara Agent X9 som jag förblir en trogen läsare av! :-)

selene sa...

Jag läser nästan bara Scarlet nuförtiden. Enstaka nummer av Sweden Rock Magazine passerar också.

crrly sa...

Ingen, ingen, ingen, har aldrig läst nån som jag gillar sen jag slutade prenumerera på Kamratposten.

Python sa...

Idag ägnade jag hela min lunch åt att leta tidning inne på press stop i Lund. Det slutade med att jag gick ut tomhänt. Fast jag var himla sugen på att köpa en tidning som hette Parnass http://www.tidningsbutiken.se/tidningen-parnass.asp

men insåg att den nog var lite över min kapacitet!

Amiechan sa...

BBC Gardener! Och jag har inte ens en trädgård...