lördag, juni 02, 2007

jag läste om de två tanterna med civilkurage i natt och jag är fortfarande så impad att jag måste nämna dem -
två kvinnor i medelåldern ser en man bli knivskuren och bestämmer sig för att ingripa när alla andra står som handfallna.
"Vittnena, kvinnorna som bröt upp misshandeln, är upprörda. Dels över händelsen - att någon kan bli överfallen på öppen gata. Men också över att ingen annan gjorde något.
– En av männen på krogen sa "jag har bara ett liv" . Ja men då får man väl använda det livet till något. Nästa gång kanske det är han som ligger där. Eller hans son, säger kvinnan."
från Sydsvenskan
vi har snackat om det här förut i bloggen - att folk måste våga titta sig omkring och agera.
jag blir attans glad, och mindre rädd för att gå ut, när jag läser om sådana här människor.

Inga kommentarer: