måndag, juni 04, 2007

snipp snapp ..snippa

"- Jag har pratat med många och känt att snippa inte är etablerat, trots att ordet kläcktes 2003 och finns i Svenska Akademiens ordlista."
från DN
är det bara jag som minns att snippa redan har en betydelse? snippa av? snippa - könsorganet som ser ut som någon snippat av något? att snippa av, är det kanske dialekt? en lokal avvikelse?

ska man gå efter utseende tycker jag att förslaget om att det inte ska heta snippa utan Bert Karlsson är ganska bra... kan dock förstå att Slitz, Café och övriga inte är allt för intresserade av det förslaget.

11 kommentarer:

Mickey J Barczyk sa...

Jag tror att snippa är ett skånskt ord för jag har också för mig att snippa betyder klippa.

Johnny sa...

Det heter ju snoppa av.

schmut sa...

njae, jag undrar om det trots allt inte är skånska för snippa hör jag så gott som dagligen och då är det inte om könsorgan.

Anonym sa...

Vad är det då tal om?
gräddsnipa kanske...,
och man "snoppar" jordgubbar..., man "snippar" dem def. inte!

schmut sa...

googla att snippa eller snippa av så får du se att det är ett använt uttryck.
snippa är som om en sax skulle använts, att kapa av.
ex
Bobbitt blev snippad på snoppen.

Studiomannen sa...

Om snippa skulle vara ett namn för kvinnans könsorgan? Sippa har jag hört och det lät ju rätt rart.

The f-word duger rätt bra. Eller the m-word.

Idan sa...

tihi. "många kvinnor lider av svamp i sin Bert Karlsson." :s

Pellen sa...

Ni danskar är ju helsnurriga.

schmut sa...

dansk-tysk-polacker om jag får be!

Angelica sa...

Snoppa av är jag uppväxt med. Att man snoppar av jordgubbarna osv.

Ulwen sa...

När jag jobbar på mitt extraknäck (f d postgirot) använder vi ordet snippa som verb, det betyder att vi kollar (i datorn) sånt som scannern inte kunnat läsa! Jag har jobbat där i sju år, och användningen är ännu äldre. Vi kom att diskutera ordet idag, en sommarjobbare frågade, och sen gick jag hem och googlade, och hittade denna blogg!!
hej från Ulla