fredag, juli 27, 2007

ta plats, våga synas!

något som jag missat i min internet-frånvaro men som är så fel och tyvärr så typiskt hur vi alla beter oss idag - vi skriver om ett ämne men vi tillfrågar aldrig de det berör:
  • vi tar upp (små)flickorna som visar sig nakna på nätet. undrar varför de gör en sådan urbota naiv sak och vad de egentligen vill få ut av det. vi tittar på bilderna, säger usch, fy och blä, men glömmer fråga folket bakom bilderna varför de finns där!
  • vi snackar om uteliggarna över deras huvuden - varför de är där de är, vad de behöver för att ta sig upp och vad de vill med sina liv. hade man frågat dem rakt ut hade man fått 101 olika svar men med all säkerhet hade majoriteten av svaren inte klingat i fin samklang med de svaren som hörs från politiker.
  • vi diskuterar invandringen på fikarasten. alla vet vad som är fel och vad som ska göras åt det, men inte särskilt många vet hur det fungerar att komma som flykting till Sverige för det känns inte riktigt relevant. det är ju så mycket lättare att tro på saker när man inte riktigt vet.
  • vi pratar om offrena på gatorna. sexarbetarna som fastnat i sin könsroll och som inte kan varken bryta sig loss eller göra sig hörda. hade vi lyssnat på vad de hade att säga om sina liv så kanske de hade raserat några finfina fördomar om sexarbetare och det vill vi ju inte!
det finns många grupper som varken syns eller hörs.
på amerikanska communities har det länge funnits grupper för sexworkers men ofta har de varit utan insyn. för att slippa "Johns" och fluktare så är de stängda för yttervärlden och du släpps bara in i gemenskapen såvida du är sexarbetare irl (ex. strippa, prostituerad) eller online ( ex. internetpinuppa, telesex). det handlar ofta mer om att ventilera än att diskutera.
för några månader sedan upptäckte jag via LouiseP att sexarbetare har börjat synas även i svenska bloggosfären. de svenska tjejerna är betydligt mer öppna med vad de gör och det ger oss en möjlighet att kika in och se världen genom deras ögon.
personligen tycker jag det är på tiden! det är inte bara designerkillarna, lattemammorna och coola rockabillykidsen som ska synas på internet utan det borde vara hela spektrumet!

tyvärr så verkar många fortfarande tycka att internet ska vara politiskt korrekt och mysigt. man får gärna ta plats men man ska inte uppröra för mycket för då går läsarnas latte inte ner!

"Det tog några månader men idag fick jag äntligen svar på varför DN inte vill visa twingly länkar till min blogg från sin webbplats.
Svaret är att de inte vill utgöra en länk till en sexarbetares blogg. Sedan kvittar det om jag är aktiv som sexsäljare eller inte."
från Att arbeta som eskort
så DNs tanke är vad? "Vi vill inte länka till dig för du är ett offer som inte vet bättre och eftersom vi vet bättre än du att du är just ett offer, så är inte ditt ord värd ett öre"?

2 kommentarer:

Isabella Lund sa...

Kloka tänkvärda rader och jag tackar varmt för ditt stöd.

I Sverige finns det också slutna forum och nätverk bara för sexarbetare. De har ofta funktionen att vi behöver varna varandra för farliga kunder och öppet kunna diskutera frågor som berör oss. Eftersom vi är utsatta för ett sådant hårt förtryck och socialt stigma så är det få som vågar sticka fram hakan mer offentligt.

Idan sa...

Åh, ja. Verkligen på tiden. Håller med om att det är verkligen skräp värt att sitta och snacka över folks huvuden och påstå sig veta bättre om folks situation än de som faktiskt lever mitt i det. Jag brukade läsa en blogg som skrevs av en prostituerad tjej,(den är numera borttagen tyvärr. Hon tröttnade på den, tror jag.) Men det var faktiskt väldigt intressant och det gav en massor av nya infallsvinklar och man fick verkligen ompröva sina värderingar. Sedan att man kanske inte alltid höll med till fullo om många saker spelade ingen större roll, det gav iallafall mig tokmycket. Önskar hon sparat bloggen "online" så att säga, så man åtminstone kunde hänvisa till den, för det fanns många bra texter där om allt möjligt. Nåja. Men jag håller med iallafall, ju större mångfald i bloggvärlden desto bättre! Alla får plats.. eller borde. Fan vad pladdrig jag är.