lördag, augusti 18, 2007

hur man gör pnukaren trötter


tydligen har min post angående mina bilder på Flickr förvirrat några förvirrade själar så jag vill ta en sekund att poängtera vad det där betyder:
man får lov att använda några av mina bilder så som de är för att illustrera saker i exempelvis en blogg, men man måste låta orginalet vara orört samt sätta ut vem som tagit bilden.
du kan inte
  • använda mina bilder ihopklippta med andra för att göra banner på din blogg
  • ta vilka bilder som helst utan bara de som är märkta med Creative Commons loggan
  • säga att de är dina för de är ju inte dina. mitt namn/smeknamn ska nämnas. det är precis som en lånebok, du får lov att ta del av den men du kan aldrig säga att den är din eller att du skrivit den.
man skulle alltså kunna säga att egentligen är det så som många använder saker på internet men jag ger er lov: ta vad som helst och använd det.
vill man göra mer än bara låta fotona illustrera något, stå för sig själva eller använda i kommersiellt syfte, så fråga. det är så enkelt.

Inga kommentarer: