torsdag, augusti 02, 2007

min födelsedagspresent till mig själv är att börja springa.
det låter som en något konstig present och mer som ettstraff, men jag har velat springa så länge men det har alltid varit något i vägen. nu senast att man fick inte hoppa eller springa upp emot 1 år efter förlossningen. kanske kunde livmodern rymma ut genom munnen eller något?!
det är som med blodgivning, de har alltid något litet hinder som gör att man inte bara kan få ge sig hän. men nu minsann, nu ska det ske! nu ska det springas om jag så ska behöva slita upp mig ur soffan!

tänkte att jag behövde lite pepp och lite råd, så jag begav mig ner till Press-stop för att leta reda på en bra tidning om nybörjarträning. det finns ju tidningar om korsstygn, att föda barn samt diverse Windows-program, så det borde ju finnas en 'börja-springa' tidning?
tyvärr så hittade jag ingenting för alla tidningar som hade med (hobby)träning att göra var fullsmockade med banta/dieta/lättviktar-skräp. ett bra exempel var en tidning som hete Women's health men som inte handlade så mycket om kvinnans hälsa som att kvinnan borde se bra ut.
vo faenden? kan inte kvinnor vara intresserade av att träna för att ge sin kropp ett syfte, att känna sig starka och medvetna utan måste det alltid handla om att bli smalare än smalast på kortast tid möjligt?

jag bestämde mig för att inte köpa en endaste tidning. I refuse to diet!

7 kommentarer:

Mickey J Barczyk sa...

Grattis i efterskott :)

Gisela sa...

Åh, du tänker ju som jag. Vad bra att du ska börja springa! Om du behöver tips så vet du ju vem du kan fråga. Jag började från scratch verkligen. Och självklart ska man kunna träna för att må bra, inte för att "gud jag är så fet" osv. Du har helt rätt inställning. En tidning som är OK är Runners World (finns på svenska också). Den är både och - lite nybörjare och lite avancerat. Tidningen Iform är en sån där... tveksam tidning. Men faktum är att deras online-guide till löpträning nog kan ge bra tips, särskilt om man som du kan sålla det bra från skitet: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=900&a=4101
Lycka till! :)

Pellen sa...

Grattis. Jag vet vad du behöver:

http://3.bp.blogspot.com/_lwV7uATSYtw/RpJwaaYR0MI/AAAAAAAAAGo/eoFGylanWIQ/s1600-h/adidas_micropacer_84.jpg

crrly sa...

Grattis!!

SKRIVKRAMP sa...

"Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken."

Joan Rivers

Gisela sa...

Skrivkramp-> varsegod, det är bara att börja överväga! ;)

schmut sa...

->gisela:
jo,då ligger vi nog på samma plan. har lånat runners world av en kompis, men de är ändå lite för avancerade. det känns lite mysko att läsa om marathon och pulsmätare när jag mest vill göra det som en meditativ grej, att känna kroppen arbeta och fungera.
ska kolla iform. danke.