torsdag, november 01, 2007

facebook kan aldrig leva upp till hypen

jag kan inte låta bli att bli konfunderad över hur stort Facebook verkar vara för många. inte bara stort som i användarantal och material att skumma igenom, utan som inslag i deras liv. ett stort steg att ta. något man bör begrunda och planera.

det skrivs artikel efter artikel om Facebook och man verkar bete sig som om det är den första nätgemenskapen någonsin. som om det vore den första sociala gemenskapen någonsin. som om mingel aldrig varit en del av våra liv.
det enda som egentligen skiljer Facebook ifrån tidigare communities online är att här använder man sitt riktiga namn. det är inga nicknames, inga avatarer och luddiga begrepp man döljer sig bakom utan det är precis som i verkliga livet. du, din hand och "
Hej hej, jag heter Sten-Börje. Vi träffades hos X? "
man håller sig till dem man känner till sedan tidigare och gör ibland trevare utåt för att kontakta folk man kan tänkas känna eller kanske t.o.m lära känna.
vissa människor rör sig vant genom massorna och tar ganska lätt på det hela medans andra hellre håller sig i en hörna.

så, dagens tips är att sluta läsa allt tjaffs om hur Facebook är (inklusive det här) och bete sig så som man gör i vardagliga livet. hur gör du på jobbet? hur gör du på Konsum? hur gör du på grannens grillfest?
var trevlig, mingla lite och slå dig ner där det finns något vettigt. varken bu eller bä, bete dig och ha trevligt. det är bara en site och även om den kanske förändrar livet för ett fåtal så blir den bara ännu en sida att uppdatera för oss andra.



(mina vänner på Facebook? nej, känner inte till allas mellannamn eller riktiga hårfärg, men det är vänner, släkt och bekanta som lätt skulle få sova på min soffa om de kom förbi)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grejen med facebook är ju att för många så är det faktiskt "den första nätgemenskapen någonsin". Klart det blir skriverier när de som stått vid sidan och rapporterat om ungdomens beteende på lunarstorm et al helt plötsligt får ett eget lunarstorm där alla vänner finns.

Studiomannen sa...

Men anonym: är det verkligen det? Jag är definitivt för gammal för Lunarstorm (har aldrig, säger aldrig sett ens förstasidan), men har chattat och drällt på alla möjliga ställen på nätet sedan -95.

Det som stör mig mest med Facebook har jag insett är alla zombies, kuddkrig och annan skit. Jag tackar nej till det mesta. Men vad gäller vännerna är det samma princip som för Schmut. Hon är för övrigt alltid välkommen till vårt hem. Men Egon hade varit körd, för jag är ärke-allergisk.

schmut sa...

->anonym: internet har varit i våra hjärtan i över 10 år. det finns inte någon som varit yrkesverksam under denna perioden som inte använt det i något syfte.
forum, chattar, medlemssidor som bygger på intresse, utbildning, boende etc, bloggar, privata hemsidor etc, de flesta har varit i kontakt med något av dessa och i förlängningen är facebook inte så annorlunda.