onsdag, november 14, 2007

Försäkringskassan, expert på moment 22

jag har haft sjukpenning i cirka 2 år. diagnosen var ursprungligen utmattningssyndrom men har på sistone reviderats lite. eftersom jag var låginkomsttagare med deltidsarbete har jag tämligen usel sjukpenning.
när vi fick barn så blev min man pappaledig från sitt låginkomstjobb inom kommunen. vi har alltså båda små gröna avier från Försäkringskassan som dimper ner genom brevinkastet (förhoppningsvis) varje månad.

igår kom ett beslut från Försäkringskassan om att vi anses ha så bra inkomst att vårt barnbidrag dras in och används till att återbetala en gammal bostadsbidragsskuld. visst, betala skulder är bra, men vi har gemensamt ut cirka 13000:- i månaden efter skatt.

när jag lusläser beslutet från Försäkringskassan ser jag följande höjdare
"Försäkringskassan har utgått från att du har betalningsförmåga eftersom du inte lämnat in några uppgifter om din ekonomiska situation."
allt som poppar upp i mitt huvud är ett stort frågetecken och jag ringer enheten för statlig fodran hos Försäkringskassan för att fråga hur de har kunnat missa att det är just Försäkringskassan som betalar ut sjukpenning och föräldrapenning.

svaret är luddigt, förvirrat och ingen lösning ges (förutom att bifoga styrkta kopior på deras utbetalningasvier till dem). istället ifrågasätts det varför jag inte ringt tidigare och sett till att de haft uppgifter i sin databas om att de betalar ut pengar till oss varje månad. när jag påminner henne om att jag är sjukskriven och att hon kan se orsaken till detta i sina papper så är det kanske inte så svårt för henne att förstå att jag inte ringer och kollar att de gör sitt jobb, så säger hon
"Men du låter ju väldigt energisk just nu för att vara sjukskriven"
det är ju inte bara ett moment 22 där jag ska bevisa för någon att de betalar ut pengar till mig, utan även ett moment 22 där jag måste hitta energi för att överklaga deras beslut men om jag gör det så tycker de att jag är för pigg.

jag tror hellre att jag slutar äta för att spara in pengar än försöker vinna fler strider med Försäkingskassan. om ni ser ett vilset skelett med konstig frisyr på stan så är det bara Schmut.

9 kommentarer:

Pinse sa...

Men vilket klydd. När ska det sluta? Kan de verkligen dra in barnbidraget? Låter märkligt. Ni får komma hit och äta, jag får ju mina pengar från fk i alla fall. Hoppas att det löser sig snart!

anna o alma sa...

hmm funderade på precis samma sak, barnbidraget kan dom väl inte dra in?? då borde inte vi ha något heller, inte för att vi är rika men runt 14000i månaden tillsammans har vi ju..

Gisela sa...

jag säger bara fyfan :(

catarina sa...

Märkligt resonemang av FK. Sen när är barn skyldiga att betala sina föräldrars skulder? För jag trodde faktiskt att barnbidraget var just för barnet.

Amazon-brorsan sa...

Så vad du säger är att Förs.kassan vill ha in uppgifter från dig om hur mycket de betalat ut till dig?
Byråkrati i dess esse..
Såvitt jag vet är barnbidrag inte behovsprövat, och bör därför logiskt sett utbetalas,vare sig man är miljonär eller är skuldsatt upp över öronen.

schmut sa...

->anna: men har ni en en gammal skuld på bostadsbidrag till FK? jag har betalat mer än hälften, men har lite kvar.

när det gäller Försäkringskassan är jag inte förvånad över något. jag undrar nästan om de int har öronmärkt mitt namn och kör alla varianter för att kolla vad som fungerar och inte fungerar. hur mycket folk tål innan de sliter av sig slipsen..

Stellan o Lotta sa...

Uhhhh!
har sagt det förut o säger det igen.. HATA försäkringskassan...
Vi har lagt av med att ens försöka reda ut bostadsbidrags grejen. Har bara slutat me att vi e skyldig dom pengar. De har dragit en del av barnbidraget varje månad för att få tillbaka "sina" pengar..

Anna sa...

Nä det har vi inte, men jag tycker det låter helt sjukt att dom ska dra in barnbidraget för den sakens skull. Det är väl Iggy´s pengar i barnbidraget.Så längde det inte är hon som är skyldig dom pengar så borde det vara omöjligt att dra in just dom pengarna, då dom på försäkringskassan säger att alla med barn har rätt till barnbidrag. Det låter även helt galet att dom skulle ta dom pengarna (barnbidraget) och betala er gamla skuld med. Verkar helt sjukt hela situationen. Lycka till hur som helst.

Discoboll a k a Studiomannen sa...

Jag blir så jävla hatisk. Kan jag hjälpa till så gör jag det.

Jag har själv varit avstängd från A-kassan flera gånger av okända anledningar och dessutom fått studiestöd indraget. I båda fallen har det varit som att stånga pannan blodig. Däremot har jag inte haft något otalt med F-kassan eftersom jag i princip aldrig har med dem att göra. Häromåret när jag fick starta-egetbidrag ändrade jag min inkomst hos F-kassan (VARFÖR kan de inte göra det själva som alla andra?) och fick då svar att jag inte gjort det sedan 1987. Så det är väl tur att jag aldrig varit sjukskriven...

Frun (asså.. du hajar) har åtskilliga hårresande historier om F-kassan. Hon hälsar förresten.