söndag, december 02, 2007

dagens stolpiller

idag hade jag världens mest osannolika samtal:

Har du tillfrisknat nu?
-Eh, vad menar du? Det var väl länge sedan vi pratade?
(jag tror vi snackar om någon förkylning jag haft men nej, det var det onämnbara vi snackade om - bipolära tjejen, schysss!)
Ja, det har väl gått över nu?
....


Ja, hur mår ni allihopa?
-Jodå, men det blev lite jobbigt där ett tag. Pappa gick ju och dog, det har varit begravning och allt....
(odiskreta piken från mitt håll eftersom personerna ifråga inte hört av sig trots att de vetat att min pappa dog)
Jo, vi läste det och såg sedan att hans fru, hon tackade minsann för begravningen! Jaha, och hur gick flytten?



ungefär där lade jag på luren. samtalet var med mina morföräldrar och jag kan inte förstå hur de kunnat undgå att känna med sina barnbarn som förlorat sin pappa. oavsett vad de tyckte om mannen, så inte ett kort, inte ett samtal och inte ens en förbannad blomma har kommit innanför dörren! inte ett ord - vi låtsas som om det inte hänt. voilá, nu är han utrensad ur våra liv och vi kan återgå till att leka att gult är grönt och jorden är platt utan att någon slår oss på fingrarna.

(sorry Amazon-brorsan, men) jag orkar verkligen inte låtsas mer. det finns inget värre än att prata med någon och inse att de inte känner en och de inte ens är intresserade av att känna en. de har glömt bort mig en gång för mycket och jag gråter hellre för att jag är helt ensam än för att jag är osynlig i någons sällskap.


4 kommentarer:

http://smyg.wordpress.com/ sa...

Wow, som hemlig återfallsbesökare måste jag ge mig tillkänna nu och utbrista i ett det var som fan. Både över (o)mänskligheten och hur du beskriver den. Imponerande berörande(åtminstone det sistnämnda)

Gisela sa...

Osannolikt var väl ordet. VIlken total avsaknad av empati, eller bara medmänsklighet. Usch. "jag gråter hellre för att jag är helt ensam än för att jag är osynlig i någons sällskap" - så hilma sant.

Jag vill gärna göra ett nytt försök att ta den där fikan med dig, om du vill?

schmut sa...

I'm alltid game för fika. ska du till Vegomässan?

Discoboll a k a Studiomannen sa...

Det är helt meningslöst att låtsas längre. Jag orkar i alla fall inte med sådant. Du gjorde helt rätt.