måndag, december 17, 2007

dirty weekend?

för någon vecka sedan tyckte jag mig höra att en man på stan kallade mig något som lät som fnask. jag blev, självklart, alldeles förvånad för det är inte något man förväntar sig höra när man precis köpt ett storpack blöjor på Konsum, men också för att mannen som yttrade det slog mig inte som typen som yttrar sådant ute bland folk.
fördom - javisst, men folk som kallar en namn eller ropar efter en på stan är sällan välklädda män i medelåldern. om det varit småungar, pundare eller gäng så hade jag inte varit förvånad men av män vars kläder säkerligen kostat mer än hela min garderob?! nej, de brukar inte konfrontera en såvida de inte är fulla på väg hem från krogen.
jag minns att jag sökte ögonkontakt med mannen ifråga och när han tittade på mig så var det inte längre något tvivel om att han kallat mig något tämligen opassande.

veckor har gått och incidenten höll på att glida helt ut ur minnet när jag idag mötte mannen igen. jag var med Roky på sedvanliga turen runt kvarteret när jag såg att någon stod och iakttog mig. verkade vänta in mig och gick efter när jag bytte riktning. förra gången hade han cirklat runt mig ändå tills jag gick in och gömde mig i närmsta butik, men eftersom jag hade hunden med mig denna gången så var det inte längre en möjlighet. det hela slutade med att jag böjde mig ner och låtsades fixa med Rokys halsband bara för att slippa en konfrontation.
efter några minuter tröttnade han på sin lilla lek och gick vidare.

min första reaktion var inte den jag hade förväntat mig - jag kände tårarna bränna till och det kändes som om han kunde likväl ha urinerat på mig. jag ville bara gå hem och gömma mig.
en stund senare kom vad jag hade väntat på - jag blev arg. förbannad över att en sådan äcklig liten gubbe tycker att han har rätt att förstöra min dag. än mer förbannad över att det egentligen inte finns något jag kan göra åt det. polisanmäla är meningslöst, att resonera är bortkastad tid och att sticka honom i knäet med ett tuggben är olagligt. det senare är ju dock det tema som återkommer i ens tankar - man vill såra honom så som han sårade. öga för öga, tand för tand.
man må aldrig göra det men tanken finns där. sparka honom på smalbenet, spotta på honom eller kasta hundbajs på honom. något för att låta honom veta att det där ska han inte göra om varken mot mig eller någon annan.
samtidigt är man medveten om att han kanske gör detta för reaktionernas skull? att se någon tappa fotfästet och bara låta ursinnet välla fram? det är kanske det som ger honom nöjet?

så vad gör man? förväntar sig att möta honom, bli förföljd och kallad namn, för att sedan gå hem och gosa med sin familj som om ingenting hänt?

13 kommentarer:

lipgloss bitch sa...

Obehagligt! Jag förstår helt din känsla att vilja göra illa. Jag tror det kommer av maktlösheten över att man blivit fråntagen sin rörelsefrihet i viss mån.
Fick ett mail en gång i min bloggs barndom som var så mkt obehagligare än alla hot och smädelser jag nånsin fick tillsammans, det var en kille som bara ville "tala om" att han räknat ut vem jag var och sett mig på den och den platsen vid den och den tiden. Jag skulle liksom bara veta att han visste och hade koll.

Amazon-brodern sa...

Det går att köpa röd märkfärg på sprayburk, s.k. överfalls spray via nätet..
Annars är en vanlig hederlig burk vitpeppar ett bra alternativ.
Din svägerska har båda i handväskan..

schmut sa...

->lipgloss: jag hade en liknande man som gjorde så när jag bodde i Malmö. smög ner vykort i brevinkastet, ryckte i dörren och stod och väntade utanför dörren.
även om han kanske tyckte det var charmigt så är det bara skrämmande.
i ditt fall är du ju dessutom tämligen anonym och få 'minns' vem du är, så hans tilltag blir ju desto mer skrämmande.

->amazonbrodern:problemet är dock att överfallsspray är väl olagligt?
jag kör just nu med nyckeknippa och just tuggben men frågan är om man faktiskt skulle ha tid att få fram något när det verkligen gällde? det finns nog en viss risk i att sätta alltför stor tilltro till 'skydd'.

cree sa...

det finns lagliga och licensfria spray, jag har ett som både förblindar och färgar (bra om man behöver identifiera senare). inte för att jag någonsin varit i närheten av att använda det, men det känns skönt att ha med i alla fall.

Discoboll a k a Studiomannen sa...

Han ska smaka sin egen medicin.

Det är det ENDA sättet.

Jag är inte säker på att du velat ha uppståndelsen som uppkommit efteråt, men hade jag varit med hade jag omedelbart frågat (med hög röst - mitt sedvanliga tonläge) vafan han menade med det.

Discoboll a k a Studiomannen sa...

Just det: en sak till... gubbjävel känns rätt lamt, även om det var just en sådan.

schmut sa...

men när det är mörkt ute och en man är så framfusig att han kallar dig fnask, bör man verkligen konfrontera honom? ska man ens våga?

Discoboll a k a Studiomannen sa...

Nej det är sant.

Kanske så här:

"Fnask?"
"Nej jag behöver inte köpa sex".

Eller nåt.

Discoboll a k a Studiomannen sa...

Eller: "Nej. Han heter Roky".

Emmie sa...

Usch, vad fruktansvärt obehagligt. Och jo, det finns överfallsspray som är laglig (skunkspray har jag i väskan), inte för att det hjälper så mycket mot obehaget.

Det brukar sitta en man på buss 1 från botulfs upp till östra torn (där jag jobbar) som alltid kliver på och sätter sig så att han kan kolla på mig. Han storglor på mina tuttar (även om jag knappast har något avslöjande på mig när jag jobbar) och är jävligt obehaglig. Jag har börjat att alltid läsa en bok på väg till jobbet för det gör att jag kan ignorera honom lättare. Jag vet inte vad mer jag kan göra, jag är rädd för att säga till honom. Det är sjukt egentligen att såna vidriga människor så lätt kan ta makt ifrån en.

Anonym sa...

discoboll är inne på ngt där.
ofta har tjejer en tendens att stänga inne de här övergreppen. sluta sig och skämmas.
jag minns en grej när jag och B var på krogen. när hon stod vid baren kom en man bakifrån och kupade sin hand under hennes bröst. när hon kom tillbaka till vårt bord var hon ledsen och ville gå hem och ville först inte säga vad det var men jag fick ur henne vad som hänt och exploderade. ville omedelbart veta vem det var och allt sånt men det fick jag inte. istället gick vi hem. hennes (och min) kväll var förstörd och faktum är att det har satt så djupa spår i mig att jag fortfarande blikr vansinnig när jag tänker på det.
en kille (läs: jag) som blivit utsatt för samma sak hade vänt sig om i en rörelse och dragit sejdeln över käkbenet på honom. då får man ur sig skiten och slipper älta. dessutom är det så att de flesta killar inte är sådana. om en tjej skriker och gapar och gör en affär av övergreppet så vet jag att de har de flesta grabbar i närheten på sin sida. det tafsande aset skulle få det rejält hett om öronen.
mitt tips:
skrik och gapa
slå och sparka där det känns
skit i vad som är lagligt - bär med er en hel tunna pepparsprej om ni behöver (lite dagsböter i efterhand kan ni ta)

men som schmut själv var inne på; om det händer när ni är ensamma, i en mörk gränd är det nog smartast att lägga benen på ryggen.

/littlelessconversation.wordpress.com

Stellan o Lotta sa...

Hundbajspåsen måste ses som ett mjukt men obehagligt försvarsvapen.. Den idén var fin.
Jävligt äckligt med kryp som han. Men för fan, EXPLODERA! Ta ut ditt ursinne, finn det där som legat i maggropen och ge han som fan om tillfälle ges. Det är i skydd av mörker små män blir farliga, och de tror oftast att de redan har the upper hand.
Man vad kan jag veta? Som man blir jag inte sedd på på detta sett och jag är väl inte heller så jävla hård när jag hamnar i en obehaglig situation på fel ställe.
Jävla idiotjävel till as, jag blir så förbannad...

schmut sa...

att explodera, skrämma och ge tillbaka kan vara ganska dubbelt. dels är det inte något man vill göra när man möter en slemmig man i en mörk gränd, dels gör utbrottet en själv tröttare än tröttast. inte för att jag blir särskilt w00tw00t/partyparty av en slemmig gubbe som jävlas med mig, men om jag låter honom trigga mig till den punkt där kanske någon annan ser mig vara jobbig mot honom, så har jag ju förlorat.
det är ju lite det som är problemet när någon som inte matchar stereotypen av en slemhög slemmar mot dig, risken är att du som offer inte blir trodd eller blir sedd som provokatör.

minns du mannen i Malmö? gubben jag hade problem med för 5-6 år sedan? när jag gick till bostadsvärden och områdespolisen med det så var det ju precis vad jag fick höra - jag skulle ta det som en komplimang att han gav mig uppmärksamhet.

därför kan jag ibland känna att bästa försvaret är att inte ge dem någon makt. nonchalera, svälja, hålla käften och låtsas som om de är luft. röra mig var jag vill när jag vill om jag så måste ha ögonen i marken eller himlen för att slippa se. inte titta på dem, inte svara, ingenting.