söndag, december 30, 2007

"inte min lilla Kalle, inte.."

idag är det inte någon kändis som rasar i skvallerpressen utan skåningarna som rasar i lokala dagstidningen:
"Skåningar rasar över fyrverkeriattacker"
när jag hör ordet rasar tänker jag på någon som står i en hörna och säger grrr, ungefär som en rabiessmittad hund. det är inte riktigt så jag känner inför smällare och raketer utan jag är mer uppgiven. jag förstår helt enkelt inte grejen och jag tror aldrig att jag har gjort?
det definierar ju uttrycket att bränna pengar. det skulle vara enklare, och trevligare för grannar och natur ,om man bara satte fyr på pengarna direkt. en 50-lapp möter Herr tändsticka - voilá, pengar smällda.

vad som dock irriterar mig mer än smällandet och att småungar riktar raketerna mot en, är dels att föräldrarna köper ut till sina ungar (varför inte bara köpa en butterfly-kniv så att de kan skära av tummen direkt?!) och att folk verkar skylla det på "invandrarungdomar".
jag har inte riktigt förstått vilka denna grupp är och varför det ens räknas som en grupp när deras enda gemensamma nämnare är att deras föräldrar någon gång tagit sig till Sverige? varifrån de kommit, när och vad de upplevt, det är ofta vitt skilda saker, så varför pratar man om dem som en unison grupp?
varför vill inte folk erkänna att även deras små Kalle, Greta och Jerker också smäller av dyra saker på nolltid?

2 kommentarer:

Joshua_Tree sa...

Jag vet inte hur det är i resten av landet, men de som står för "fyrverkeriattacker" i Södertälje (dvs som faktiskt riktar raketer mot folk) är inga Kalle, Greta eller Jerker. Tyvärr. Enligt lokalbefolkningen som har gått i skolan här är det inte ens svenska fyrverkeripjäser som smäller av utan importerade illegala grejer som är kraftiga nog att skada människor ordentligt (att få en häxpipa på sig kan vara nog så obehagligt, men såvida man inte får den i ögat lär man inte skada sig allvarligt).

Däremot är det naturligtvis så att det springer runt Kallar och Gretar och Jerkrar som inte har åldern inne och smäller smällare, vilket redan det är oansvarigt och korkat föräldraskap.

Amazon-brodern sa...

Även i Malmö smälls det så man tror sig vara förflyttad till invasionen av Bagdad. I.o.f.s mest ungar i tonåren som gör sitt bästa att störa folks kvällar och nätter.
Förstår inte heller vitsen med att riskera tinnius och bortsprängda fingrar och grannars hatiska blickar..
Folks brist på omtanke och respekt visar sig även i HSBföreningar; Grannen i huset mittemot placerade ut en pjäs som mer verkade höra hemma inom försvaret, mitt mellan huset. * Ka-BLAM!!*
Han och polaren övergår sen till att gå in i huset de bor i, gå ut på balkongen, tar en cigg och tänder fyr på smällare som kastas ner på gångbanan nedanför.
Smarta killar..