torsdag, januari 24, 2008

lundabo med polsk odling

häromdagen när solen sken i cirka 15 minuter, drabbades jag av oerhörda värkänslor och bestämde mig för att här ska minsann odlas. strunt samma i att jag inte ens har ett enda grönt finger, här skulle det fixas och donas - jag skulle leva som i en regnskog!
eftersom jag är lite lagom slö och det trots allt regnade en hel del, så begav jag mig till närmsta affär, nämligen Netto, för att se om de inte sålde fröpåsar.

i spinn som jag var, läste jag inte ens på förpackningarna innan jag stoppade dem i varukorgen och kom därför hem med polska fröer. inget fel i det men ungefär hälften av bilderna ser ut att föreställa haschplantor. basilika, bladpersilja etc är tydligen lätta att röka.
vad om inte gör det hela lättare är att de flesta är (fel)översatta till svenska.
egipsk beta kan vara rödbeta, sochatschev kan vara gul lök, persilja halblange kan vara persiljerot, ärta pegaz kan vara gröna ärtor och låg stor tagetes verkar vara något förvirrad över sin egen storlek.
det ges även tips på vad man kan använda vissa av kryddorna till och mejram ger tydligen en attans god komage-soppa medans timjan är en aromatisk ärt som tilläggs till tjockt kött och kan användas mot nervvärk.

jag återkommer när jag vet vad kan gissa vad som växer upp och vad som inte går att röka.

1 kommentar:

ajja sa...

Åh, här inne var det frääscht!