tisdag, februari 05, 2008


jag har inte velat yttra det, än mindre skriva det, men jag tror minsann att min medicin börjar verka! vet nu hur det känns att kunna somna inom en kvart istället för att ligga sömnlös i timmar.

jag är medveten om att alla djupa kreativa individer (samt andra rödvins-kreativa) säger att insomnia är vad som får dem att skapa men om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag att det är bullshit. när man inte kan sova så ramnar allt - ingen matlust, inga normala tankegångar, kroppsfunktionera börjar haka upp sig och kreativiteten vet inte ens om att den en gång funnits.
det hävdas också att det är depression som får dem att leva ut sin kreativitet men det är precis lika mycket bullshit. en depression lamslår, kapar av allt som ens kan påminna en om hur det var att leva.
mani och hypomani må vara det enda som faktiskt får en att blomma upp och bli kreativ. problemet är bara att det tillståndet får allt att blomma upp och samtidigt som man har alldeles för många projekt i luften så bedövar man krisen genom att göra självdestruktiva saker och vara så intensiv att man förlorar alla sina nära och kära.

man skulle kunna säga, damned if you do, damned of you don't, men det gör jag inte.

Inga kommentarer: