tisdag, mars 04, 2008

ibland kan jag inte låta bli att fundera över hur andra hittar tid att sticka, läsa bok efter bok, blogga och allt det andra. jag har ibland problem med att hinna med att äta. visst, det är kanske inte alltid min prioritering framför att läsa tidningen på morgonen, men att blogga kommer än längre ner på listan.
visserligen har jag en bärbar dator men av någon anledning har det inneburit att jag internettar allt mindre. kanske för att den inte blir så portabel när man har småbarn, hund och katter? det kanske finns ett skäl till varför Skugges bloggande är fåordigt och handlar mest om vad som serverats på matbordet?

idag på Metros framsida poserar Pascalidou lite käckt med datorn på höften som reklam för sin krönika. om inte än, så snart en småbarnsmamma som fixar allt. dessutom lyder rubriken för krönikan Bloggare har blivit den nya tidens proletärer (annan titel på nätet)och min första tanke är att det är ju lite intressant med att majoriteten av bloggarna som vet bäst och hörs mest fastän de kanske inte alltid syns i media mest, verkar ligga på den kallare delen av skalan. det lutar åt blått.
visserligen kallar Pascalidou det för pronätärer snarare än proletärer, men tanken är densamma.

däremot måste jag invända lite och det är att det är inte arbetarna som ledde bloggrevolutionen, varken här i Sverige eller utomlands. arbetaren har inte internet på jobbet och arbetaren har inte alltid haft dator med bra internet-uppkoppling hemma.
det vill säga, de som är på samhällets botten med de sämsta villkoren är inte de som bloggar. är då bloggare jämfört med media i stort på samhällets botten? hur kan det då komma sig att så många mediamänniskor och politiker är de bloggare som syns och hörs mest? det är inte lastbilschaffören Börje från Arjeplog int'.

Inga kommentarer: