fredag, mars 21, 2008

vad säger ni, folket som vet vad man bör tänka, om storleken på fonterna i bloggar?

det går ett illasinnat rykte om att jag har alldeles för liten text i mina inlägg.
personligen tycker jag att mindre text är snyggare och mer lättläst än
stor text som annars bara behövs i pekböcker. ska man skriva inlägg med stor text (ok, blogger kallar det normal storlek) så tar ett inlägg upp halva sidan samt får en att känna att allt måste vara lika lättläst som menyerna på McDonalds.
jag har helt enkelt lättare att följa en mindre font som påminner om storleken man läser i böcker. ska jag vara riktigt krass har jag svårt för att läsa böcker med stor font. bokstäverna och orden bara kryllar ihop sig.

eller, vad säger ni?

9 kommentarer:

lisa sa...

Liten text är bra, stor text är skrikig. Så det så.

Mickey J Barczyk sa...

Det är upp till dig hur din text ska se ut, om du gillar litet teckensnitt så kör på det.

Fast då borde du hitta en annan teknisk lösning då i min RSS-läsare så dyker din text upp som liten text, och i min rss-läsare tycker jag att det är upp till mig hur stor text jag vill ha :)

PS: personligen anser jag att litet teckensnitt i stor text suger, svårt att läsa i avslappnat läge :)

Maleandro sa...

Jag har problem med en liten font, svårt att läsa, kan bero på att jag har en liten 12tum laptop?

idan sa...

lätt snyggast med den mindre varianten.

KellyKorv sa...

usch vad hemsk jag är som sprider illasinnade rykten.

jag tycker precis som du att det är snyggare med liten text men jag har helt svårt att läsa den. behöver väl glasögon.

det kan väl bero på vad man har för upplösning på skärmen med? jag har ganska hög upplösning nämligen.

louisep sa...

17 tum och det är lite svårt att läsa den lilla fonten. Ändå är jag pro litet och minimalistiskt, kanske någon gyllene medelväg?

Joshua_Tree sa...

Liksom Mickey tycker jag att det vore bra om du kunde få till en lösning som inte påverkar RSS-flödet. Jag misstänker att du hårdkodar teckensnitt och storlek istället för att ha det i CSS:en?

schmut sa...

mickey & josh : eftersom jag inte förstår ens förnamnet av vad ni pratar om, får ni gärna förklara vad, hur och varför.

The Pale Green Woman sa...

Liten font funkar om kontrasten är bra och om läsarna inte passerat för långt över 40. Jag är inte där än, men känner av det mer nu än för tio år sedan, skrämmande nog. Men bara att byta till svart text kunde göra mycket.