tisdag, mars 25, 2008

vem, var, hur, när och varför?

på radio pratar de om Let's dance, nämner namn på deltagare och jag måste erkänna att jag förstår mest ingenting.
jag tror mig vara allmänbildad, men när det gäller nutida (tv)underhållning så vet jag inte ett dugg. i sociala sammanhang måste jag svara att Nej, tyvärr, jag har aldrig sett det och Nej, jag tittar inte särskilt mycket på tv...för man kan ju inte erkänna att man tycker att det som de uppskattar är något som jag tycker är slask-tv.
det skulle kunna ses som snobbism att berätta sanningen så jag håller mig till vad som är den stora sanningen - tv är inte min grej.

däremot har jag börjat fundera lite över när något glider över in i allmänbildnings-land? när är något inte bara nutida underhållning utan något vi kommer att referrera till om 5-15 år? borde man inte se saker nu istället för att bara låta enstaka fakta från fin-media glida in i minnet?
är inte risken att man blir som en av de där som helt missade Elvis Presley under hans levnadstid och nu mest skäms över att ha undgått hans storhet? för även om man kanske inte tycker att han var en storhet som borde spelas gång på gång, så är det något som man aldrig skulle medge. det vore som att erkänna att man tyckte att Beatles mestadels var patetiska småpojkar - det kommer man inte undan med nu. då, javisst, men nu? svaret är enkelt.

så vad gäller egentligen dagens stjärnor? är det Britney vi minns och hyllar som någon som var enastående eller är det Ane Brun? kommer Monki vara märket vi minns eller är det Lamb?
blir Lindsey Lohan den som kommer anses vara stilbildande eller kanske Mary J Blige?

1 kommentar:

Regina sa...

Om man inte kan snacka "Let´s dance" eller "Desperate housewives" på jobbfikan är man uppenbarligen ganska annorlunda!? Du kan alltid prova att säga att du inte har TV (boxs), snacka om att göra människor illa till mods. Jag riktigt ser dem svettas och att det kryper under deras skinn. Personligen har jag inga som helst problem att vara utan! Jag är övertygad om att det om 100 år kommer vara såååå ute att sitta och titta på tv.