onsdag, april 23, 2008

inga hundar i stan?

sedan jag blev med hund i stan så har jag insett hur bortsållad man är som hundägare. vill man umgås med sin hund så är man antingen bunden till hemmet eller så gäller det att ha en bra rastgård nära. det senare är tyvärr oftare ett undantag eftersom hundrastgårdar inte är en prioritet i stadsmiljö. mark är pengar.
man kan inte ha för långt koppel för då klagar folk på att hunden går på allmänna gräsmattor och man kan inte ha för kort för då är man djurplågare. man kan inte låta hunden vara hemma när man rör sig ute men man kan inte ta med sig hunden om man ska någonstans eftersom det sällan går att sätta hunden utanför.

på ängar runtomkring staden ska man ha 2/3 av året ha hunden kopplad för annars kan den skrämma upp vilt och om den går lös så ska den gå fot, vilket i princip är detsamma som att ha ett kort stadskoppel.
i princip innebär det att man kan inte låta en hund vara en hund inom stadens gränser utan den ska vara som en liten bortglömd pensionär - knuten till hemmet och om den ska ut i friska luften så bör rörligheten vara begränsad. munkorg, dumstrut och osynlighetscape.

debatten kring hundars vara och icke-vara i städerna verkar fokusera på de hundägare som inte sköter sig. undantagen blir automatiskt styrande exempel och majoriteten får böja sig.
skulle man göra om resten av samhället enligt de tankarna så borde bilägare inte få parkera bilen eftersom finns folk som inte följer lagar och förordningar utan parkerar där de känner för. man borde inte tillåta eventuella kunder att gå in i affärerna eftersom det finns människor som stjäl. barn borde inte tillåtas eftersom de blir tonåringar som skränar och stör. politiker borde bannlysas för det finns trots allt de som snyltar, förskingrar och tar för sig av andras kaka.
varför inte förbjuda allt som inte går på räls?
"Han medger att vissa hundägare slarvar med att plocka upp bajs.
– Våra parkarbetare tycker att det är ett problem. Men vi har minst lika mycket problem med att folk lämnar skräp och matrester efter sig i parken, säger han."
från Sydsvenskans artikel kring hundförbjud i Folkets Park
min hund är en mjuk kille. han är inte aggressiv men är hoppig och glad såsom de flesta valpar är. han är van vid människor, hundar och andra djur. jag plockar upp efter honom och tränar regelbundet in nya kommandon. ju mer jag motionerar och sysselsätter honom, desto bättre blir hans beteende. ju mer jag ger honom av min tid och uppmärksamhet, desto enklare blir han att hantera. får han springa, söka och umgås med andra hundar så är han en exemplarisk hund. jag som ägare har alltid flertalet bajspåsar med mig samt hundgodis ifall några barn vill klappa hunden. folk i området vet vad han heter och han gosar med de flesta han möter. han tillför området glädje.

jag har småbarn och hund. enligt mig är det en oslagbar kombination då Iggy lär sig att respektera och ta ansvar för liv runtomkring henne. hon har alltid sällskap och hon blir en aktiv donna.
däremot är det svårt för oss att umgås utanför hemmet eftersom Roky (hunden) inte är tillåten alls på lekplatser och Iggy inte kan leka med hunden på rastgården eftersom man måste ta hänsyn till andra hundägare. ger vi oss ut i grönområdena eller parkerna som finns runtom i staden (Lund) får jag inte ha min hund lös, så att leka går inte.

det verkar som om tanken är att
hundar i stan ska vara små promenadkorvar som inte umgås med andra hundar utan blir förbittrade jyckar som skäller på allt och visar aggressivitet mot andra hundar. de kan inte komma på kommando eftersom de aldrig kan gå utan koppel och de ska kissa ner varenda stolpe längs varenda gata eftersom de aldrig kommer längre ut/in i naturen.
är det inte kontraproduktivt? om man vill ha hundar (och hundägare) som en ansvarstagande del av samhället, så måste man släppa in dem och inte begränsa deras tillvaro till hemmet och de fåtalet rastgårdar som finns i städerna?

5 kommentarer:

Teres sa...

hejsan,
detta har inget med detta inlägg att göra men jag skulle bara vilja fråga en sak. Är det du som har den där iggy-bloggen? För jag har verkligen undrat hur det gått med ditt barns kolik i så fall. Jag vet att jag inte känner dig men denna bloggvärld är ju underbar, man blir ju hela tiden fast i andra människors liv.

Anonym sa...

Håller med dig. Dåligt med ställen för hundar här med (bor i Malmö) men tack och lov så har vi hundstranden, den är helt underbar. Åk dit om ni kan nån dag (om ni inte redan varit där).

The Pale Green Woman sa...

promenadkorv ... underbar definition.

Ja man undrar ibland. Det är möjligen då man behöver körkortet och bilen, när man vill komma ifrån stan och har stor hund och vill låta honom vara just hund en lite längre stund. Jag hade inte heller körkort förrän jag skaffade jycken.

Ica sa...

hejsan! jag håller med dig och jag tycker parkchefen här i Malmö har sagt det bra "vi har lika mycket problem med folk som inte tar upp skräp efter sig". Jag Trodde faktiskt att hundförbudet gällde fortfarande i folkets park, eller att man kunde ta med hunden men att de inte får rastas i folkets park, men nu ska jag börja ta med min kompis dit, jag som bor mitt emot...har alltid gått runt om annars för att rasta honom, .

jag har på senaste tiden börjat debatera "hund vs barn"..skrikande barn får följa med på restauranger och krogar, men hundarna får inte ens sitta på uteserveringen, trots att de är snälla och inte säger ett knyst. Som hundägare kan man bli vräkt om hunden skäller i lägenheten, men om ungen skriker om nätterna och stör grannarna då händer inget alls...

och som du säger bara för att minoriteten av hundägare inte sköter sig så ska majoriteten drabbas, det jag bara inte förstått är..det finns en lag i sverige sedan 1940 talet om att man måste ta upp hundbajs efter sig, men inte en enda hundägare har blivit dömd..det kanske är dags att börja ta tag i det ..eller återinföra hundskatt så kanske man på det sättet kommer åt de hundägare som inte sköter sig?

Alexandra sa...

Skit bra inlägg! Håller med dig fullt ut! Bor själv i centrala Malmö (där det är koppeltvång) och delvis i Lund (vid ericsson) med min mellan pudel på 5 månader. Vi går kurser (avklarat valpkurs och håller på med en fortsättningskurs), hon sköter sig perfekt - men är självklart valpig! Givetvis följer jag koppeltvång, dels för lagen, dels för att det finns hundrädda människor och för att Stella (hunden) är glad för ALLT och alla och vill hälsa på alla! ;)
Hur som helst så håller jag med dig om att det är lite synd för oss hundägare - vi är begränsade och jag kan tom känna mig lite diskriminerad när vi inte får gå in på vissa ställen (delar av parker, affärer inne på centralen - där man får ha hund, men tänk om man måste handla nåt inne på centralen), gå på vissa ställen osv osv. Vi som sköter oss och våra hundar? Måste vi alltid bli straffade för att det finns idioter som inte gör det? Som låter sina hulliganer springa fram till allt och alla och inte plockar upp(min får inte det - som sagt, finns hundrädda och jag vill själv inte ha en främmande hund ovälkommen som springer fram till mig).
Hur som helst! Bra inlägg! Ha en underbar helg :)