måndag, april 21, 2008

Linda i vårt hjärtan

jag måste erkänna att jag smygtittat på Linda Rosings blogg ett par gånger.
skälet är enkelt - jag ville se hennes ord och veta att de kom direkt från henne. för att vara någon som synts i media så mycket att man som läsare blivit lätt illamående, så är det ändå en kvinna vi vet väldigt lite om. man har hört talas om förhållanden, jobbkarriärer och operationer, men inget om hur hon egentligen är. vad gör Linda en onsdags-morgon dagen innan löning? vad är det hon tänker när hon slö-glor på nyheterna? nonsens man vill veta utan att det filtreras genom Se&Hörs vaselinkletade lins.

vad ser man då när man läser hennes blogg? jo, man ser en tjej som är som vilken svenne som helst. bloggen hade kunnat vara från genomsnittsmamman registerad på tjejblogg - lite shopping, lite städiver, lite nostalgi och lite klagomål över saker som inte hinns med. inga sensationer och inget att himla ögonen över.

jag gissar att det är just det som gör att många irriterar sig över hennes inlägg och öser galla över hennes språk, hennes önskningar och hennes liv i stort. inte ens när hon är sig själv kan hon vinna. trots att det är vi som dragit fram henne i ljuset genom att vara som ivriga illrar, så är det också vi som slår ner på henne som hökar. man skulle lätt kunna jämföra det med ett förhållande på glid där Linda är den förtryckta kvinnan.


(däremot tror jag att hon skulle vinna på att ha en egen blogg. en egen domän, inget reklamtjaffs och en plattform som tillät (bara) "loggade" kommentarer.)

Inga kommentarer: