torsdag, april 10, 2008

prettoschmut

"I en perfekt värld där onyttig mat är nyttig eller rent av inte bekommer oss vad gäller vikt, blodfett eller skademässigt, Hur skulle din mat dag se ut då?
-Beskriv din frukost, lunch (alla mellanmålen?) och middag lagom realistisk och skicka sen utmaningen vidare."
från ajja

nu är jag ju inte människan som äter alla målen utan äter mest lite när som. jag är inte heller tjejen som kollar näringsvärde och tänker på midjemåttet, utan jag försöker mer ha koll på att jag får i mig alla näringsämnen och inte glömmer bort proteinerna. den största fällan i mitt ätande är snarare att jag är lite slö och har tämligen (s)liten plånbok.
mitt val kommer därför ha mer att göra med lust, ekonomi och att någon annan fixar åt mig:

frukost
kaffe, nypressad blodapelsinjuice, sagogrynsgröt med mangobitar och fralla med alfalfagroddar

mellanmål
smoothie på blåbär, hallon och banan. en fralla med citronmarmelad. en nötcreme att runda av med.

lunch
indisk curry på potatis, kokosmjölk (ex Aloo Chana). vegansk mango lassi. espresso, flertalet! kanske någon nötcreme?

mellanmål
fruktsallad med lite solrosfrön, pumpfrön, granatäpple och sesamfrön. lite soyatoo! (vegansk grädde) på.

kvällsmat
ugnsrostade rotsaker med vegansk aioli samt tzayspett.
Oatlys kolaglass medAhlgrens egna nougat. espresso.

sista chansen
morotsjuice, guavajuice, tranbärsjuice... kanske i sällskap av en låda från Scandi Candy.
kaffe samt Anton Bergs mörka choklad med bitar av chokladbönor.

5 kommentarer:

Mickey J Barczyk sa...

w00t? Ingen middag?

Mia sa...

Hej bejjb. Jag vet inte vad det är för utvärdering faktiskt. Fick sitta och svara på diverse frågor i drygt fyra timmar om ungefär allt i mitt liv. Några saker jag tyckte var jobbiga fick jag numrera från 1-5. Kanske är det samma?
*kram*

Ö-Helena sa...

Sagogrynsgröt låter gott, hur gör man det?

schmut sa...

men mickey; kvällsmat är väl middag? eller du tyckte att jag skulle trycka in ännu en varmrätt?

->helena: sagogryn är en sorts stärkelse som man kan göra till gröt. jag har inte sett det i butik på länge men det blir en mjuk, något söt gröt.

ajja sa...

Man lyxar ju alltid på sitt eget sett, ditt handlade om pengar! Mitt handlade om socker!

Det man inte har brukar man ju alltid vilja ha om man skulle kunnat.

God meny by the way !