onsdag, april 09, 2008

samma gamla tanta

man skulle ha helt rätt om man konstaterade att jag är väldigt välbevarad. kanske något sliten, men stuket är precis detsamma som 1996. kläder, hår, språk, ja allt, är detsamma. emellanåt får jag för mig att jag kanske skulle uppdatera mig själv. fräscha upp allt genom att kanske spendera lite pengar på nya kläder. ja, inte bara nya kläder, utan även kläder som inte skulle se exakt ut som de andra jag har på mig.
jag är helt enkelt den bespottade snabbköpskassörskan med blå ögonskugga och mintgrön mascara, men i min egen pnuknroll-tappning. jag fortsätter på ett beprövat spår inte bara för att jag gillar det utan för att jag tror mig inte veta vad jag skulle göra annars. vad ska man ha på sig om inte sköna kläder med tryck (bandnamn, dödskallar, gitarrer eller blixtar?!) och denim, denim, denim.3rd of March

helt ärligt ska jag nog erkänna att det även har lite med prioriteringar att göra. det känns inte helt vettigt att lägga några hundralappar på kläder när jag har plagg som fortfarande fungerar, håller och uppskattas. för att vara någon som uppskattar limegrön ögonskugga så är jag förvånansvärt inte någon som gillar förnyelse. det känns inte lönt att lägga ut pengar på att se exakt likadan ut som alla andra som traskar runt i samma stad. oavsett om man är en Lindex- eller en Monki-tjej, så följer man ändå samma röda linje. märket må kvitta med resultaten är tämligen lika.
däremot har jag insett att det nog inte har med snålhet att göra utan just med prioriteringar. samma dag som jag bestämmer mig att det är ganska menlöst att köpa en ny (rockig) t-shirt för 299:- så köper jag pocketböcker för över 500:-.
mina bokköp (och således insidan av mitt lilla huvud) bryr jag mig inte så mycket om ifall det följer samma röda linje som alla andras, utan där handlar det mest om ren och skär lust. jag må bara läsa en bok en gång men den stannar i mitt liv som referens. skulle tanken rinna ut ur huvudet (vilket inte är så ovanligt) så har jag alltid orginalet i bokhyllan.

när jag tänker igenom det hela är det en något konstig prioritering jag gör och att tanken bakom det hela är tämligen snobbig: jag konsumerar mer än andra, använder bara en gång och anser ändå anses mina inköp vara mer
värda än vad andras (klädes- och smink)inköp är.

oavsett vad, så måste jag erkänna att jag gosade lätt med mina pocketböcker igår innan jag somnade. Stephen Frys memoarer och Virginia Woolfs dagbok. just nu är jag inne i en dagboksvåg. när alla andra fokuserar på att blogga inför alla, vill jag hellre läsa vad de skriver för sig själva. vilken som är den sista sanningen, eller kanske den svåraste lögnen, den man drar för sig själv.

(hilfe - bra dagböcker?)

1 kommentar:

Maleandro sa...

För att vara ärlig så tycker jag du är skitsnygg och har hittat din stil totalt, vilket få faktiskt gör.

Så passar man i blå ögonskugga och mintgrön mascara så skall man köra på det.

För övrigt så tycker jag böckerna är en bra prioritering :-)