måndag, maj 05, 2008

betygsätt politikerna

kanske är det ett tecken på att jag nu inträder i stofil-åldern men jag kan verkligen inte förstå idéen bakom att låta elever betygsätta sina lärare för något annat än lärarens eget intresse.
"Syftet med utvärderingarna beskriver han såhär:
– Det ger tidiga signaler till lärare och rektor när något inte fungerar. Idag har vi inget grepp över hur olika lärare fungerar. För att förbättra den pedagogiska situationen måste vi som arbetsgivare ha kunskap."
Illmar Reepalu i Sydsvenskan
vad man som elev tycker om sin lärare är inte alltid (kanske inte ens ofta) relaterat till vad de faktiskt lär ut. en populär lärare behöver inte vara någon som är en duktig lärare. för att kunna värdera olika lärare på ett mer sanningsenligt sätt, borde man fråga f.d elever - vilka lärare gjorde ett bra jobb?

när jag tänker tillbaka så var det definitivt inte de lärare som var mest populära som faktiskt satte spår, födde intresse och fick kunskap att fastna.
Inger Lindholm, min svensklärare på högstadiet i Sjöbo, this is for you.

2 kommentarer:

Stellan o Lotta sa...

Japp. Helt klart så. Jag vet att jag skulle få jättebra betyg av en del av mina elever men skit av andra, detta beror inte på att jag agerar annorlunda mot vissa utan att en del elever tycker att träslöjd suger eller bara inte gillar mig...
Vet inte om jag överhuvudtaget skulle finna det intressant med en betygsättning från mina elever.

Joakim sa...

Hoppas nu att Inger läser din blogg .. kram