fredag, maj 16, 2008

mindre klämkäck, mer Norén

iochmed att jag är smått internetberoende så passade jag på att ta en snabb runda på internet för att se vad som kunde ha hänt de senaste timmarna medans jag väntade på att kvällskaffet skulle bli färdigt. eftersom jag är så svennig att jag kör med bryggkaffe blev det bara en liten snabb vända.
det var iallafall meningen att det skulle bli en snabbrunda men så blev jag överrumplad av en annons på en blogg. annonsen stal helt min uppmärksamhet och även om Googles annonser vanligtvis är riktad reklam så kändes den här något förvirrande. lite som ett spam som säger sig vara personligt och handla om ens mamma men i verkliga livet handlar om professionella milfs i Las Vegas - man får inte vad man tror. godtrogenhets-filtret drar igång.

när jag såg ovanstående annons var jag säker på att det skulle vara en länk till en shoppingsite eller något som definitivt inte var barntillåtet. kanske skulle det t.o.m kunna vara en ironisk sida? Lyklig kvinnas blogg - det låter för klämkäckt för att kunna vara sant. lycklig & mysig är två ord som får mig att tänka på Allers, Ullared och små mössor till påskäggen - inte något för vår generation. vi vill ha dokusåpor, nakenchocker och ironiskt mode.
"Välkommen att titta in i mitt liv! Jag är en ung svensk kvinna som är bosatt i xxx sedan x år tillbaka med min underbara fästman xxx. Vi driver en egen firma som går väldigt bra och njuter av ett härligt liv tillsammans!"
från Lycklig kvinnas blogg
kanske har vårt (ut)nyttjande av ironi helt ändrat spelreglerna? om man använder för många starka/positiva ord så vänds innebörden?
när man klickar på länken får man dock varken köpmani , porr eller Kvarteret Skatan, utan en blogg. en helt vanlig blogg. ingen ironi. I don't get it?



(jag gissar att den här posten egentligen handlar mer om mig än om själva annonsen. det är inget personligt.
själv är jag kanske mest surmulen över att jag inte ens är värd en enda Balenciaga-väska..)

4 kommentarer:

mammajobbar sa...

Hmm... jag tycker det var en skitmysko blogg. Det kanske är nåt fel på mig iofs. Jag tror de har nåt fuffens för sig. Typ pyramidspel. Minst.

Eller så är det MIG det är fel på.

mammajobbar sa...

Nej fy vad taskig jag var som skrev sådär *ångrar mig*. De har såklart inget fuffens för sig alls! Dumma dumma mig.

schmut sa...

jag kände också att det drog ut min inre skeptiker. så gulliggull kan det väl inte vara, måste vara något fuffens!

Pellen sa...

Det är okej, man får förakta lyckliga människor.