tisdag, juni 10, 2008

fotbollen är inte bara rund utan har även ett kön

jag gissar att jag inte bara är en de där som inte följer fotbollsEM utan även en av de fåtal som önskar att inte all media togs över så fort det är något sportarrangemang där svenskar ingår.
jag kan förstå intresset om man utövar någon sport men att följa sport efter sport utan att någonsin ha utövat någon av dem? nu kan man visserligen jämföra med musik - bör alla som njuter av musik vara musiker? svaret är enkelt men jag ser en liten skillnad mellan sport och musik - musiken bär man med sig. jag gissar att det är fler som bär en låt med sig och nynnar den allt som oftast men det är ett fåtal som låter ett fotbollsmål spelas upp i minnet gång på gång. musik förmedlar inte bara ett fåtal känslor utan hela spektrumet medans sport håller sig till 2-3 stycken.

något som jag skulle önska vore en parantes i sammanhanget är idéen att män och kvinnor har olika
medfödda intressen för sport. jag tror benhårt på att könen uppfostras olika och att det anses mer naturligt för en pojke att vara sportintresserad medans flickor förväntas vara intresserade av det ytliga. det är det nog flertalet överens om. vi lär barnen hur de ska passa in i för att inte väcka alltför stor uppmärksamhet eller brist på förståelse.

när jag i dagens SvD läser en artikel som handlar om just hur sporten är en manlig värld som dominerar media blir först förvånad över att en sådan åsikt uttrycks i media men även glad över att se att det verkligen börjar analyseras och inte bara tas för odiskutabel sanning.

1 kommentar:

Mickey J Barczyk sa...

Andra länken är fellänkad :(

Sport är som film - det väcker känslor men det som är det skönaste är kickarna man får när det nästa blir mål. Men kvinnor är döda inuti så de uppskattar inte sporten :)

Att män och kvinnor har olika medfödda intressen, dvs sport vs mode som du skriver, är bevisat av forskning att det rör sig om gamla anor då män fungerade som skydd och kvinnor lockade till sig hanen genom att se friska ut.

Vi människor har inte blivit av med dessa drivkrafter ännu och det är tveksamt att vi någonsin kommer att bli dem. Och den som inte har talang och pengar för att utöva en sport eller klä och måla sig friskt får stå sidan om och heja på andra.