söndag, juni 15, 2008

peppar och salt

min vackra korv, aka Iggy, har varit sjuk den senaste veckan. rejält sjuk. eftersom jag inte är en av de där coola mammorna som lyckas jonglera barn, kommunikation och ytlighet, så har allt fokuserat på det första alternativet. resultatet är att jag inte läst en enda blogg och sett sunkigare ut än en kasserad toapappers-rulle.

emellanåt har jag dock hunnit med att läsa nyheterna och blev märkta förvånad, och lite lagom äcklad, när jag läste att lokala SD-pampen, Erik Almqvist, vill "svenska till" (mitt ordval) Lund och därmed inte bara ta bort modermålsstudierna utan även reglera invandringen.
"Erik Almqvist (sd) deklarerade att han tror på nationalstaten, står för social konservatism och efterlyste den svenska identiteten.

– Svenska ska vara det enda tillåtna språket i skolan på lektionstid. Lund ska ansöka om att bli försökskommun för att slopa modersmålsundervisningen. Avtalet om flyktingmottagande ska rivas upp. Bara riktiga flyktingar ska hjälpas, sa Almqvist och fortsatte i samma stil

– Kultur- och föreningsstöd ska gå till att stödja svensk kultur och inte till tvivelaktiga vänsterextremistiska verksamheter. ABF samarbetar med extrema grupper och ska inte få något stöd, hävdade Almqvist."
från Sydsvenskan
jag har alltid trott att vägen till att förstå och hantera ett andraspråk är att kunna förstå och hantera sitt förstaspråk, så varför skulle modermålsundervisning vara av ondo? hur kan språkkunskap vara av ondo? bör vi inte isåfall även avskaffa språkvetenskap på universiteten? det ämnet handlar ju just om att förstå uppkomst, utveckling och gemensamma nämnare.

dessutom, personligen anser jag att vad som gör Sverige svenskt 2008 är just den fina mixen. Gonza Blatteskånska gör barnprogram, fler barn döps till Zlatan än Börje och rosengårdssvenska tar allt mer plats i media. när man blandar det med mat-Tinas skånska skratt, att gammelsvenska-namn blir allt mer populära och att vi äntligen tar ordet svenne i munnen, så blir jag glad.
peppar utan salt blir bara förbannat trist.

Inga kommentarer: