torsdag, juni 19, 2008

saker jag inte förstår en helt vanlig torsdag

  • varför folk hyllar och äter ruccola? det smakar tvättmedel.
  • hur man kan säga att man är trogen sina röstare när man lägger ned sin röst? man skulle kunna tolka det som en uppmaning till alla folkpartister att rösta blankt i nästa val?
  • vad man egentligen menar när man pratar om att rensa ett område från talibaner? ingår inte barn i denna kategorin? taliban är ju inte bara en benämning på männen? finns det verkligen bra etnisk rensning?

8 kommentarer:

Studiomannen sa...

Då byter vi: jag tar din ruccola och du får min brysselkål. Den korta historien: brysselkål är oätligt.

SANDRA sa...

Ruccola ska ju ätas i stora salader med balsamvinäger och ost -då är det välsigt gott.

Emmie sa...

Tacka vet jag baby spenat. Jag äter hellre det än ruccola, tio gånger om. Fast ibland tycker jag det är gott med ruccola på pizza.

schmut sa...

om man måste dränka ett livsmedel i något annat för att det ska bli ätbart kan man ju lika väl spara energi på att inte ens använda det.

ruccola som krydda förstår jag men någon måste ha missat att ruccola i sig bör inte få vara i majoritet i något upplägg

ab sa...

Taliban är inte något folkslag. Det betyder ungefär student, en som läser, alltså en afghansk islamist - huvudsakligen de vuxna männen som ingår i talibanrörelsen.

Stellan o Lotta sa...

Ruccola är gott!
Några blad på en ostmacka, i sallad, nästan överallt..
Du äter ju inte ofta en middag bestående av endast gurka eller hur?!
Oliver är helt oätliga innan de är inlagda, jag har provat färsk oliv direkt från ett olivträd och det smakar pekkaheino. man MÅSTE marinera dem i saltlag för att de ska bli ätliga över huvud taget.

Etnisk resning luktar folkmord oavsett.. Jag får länningar av Nazister eller Röda khmerernas folkövergrepp varje gång ordet nämns.

schmut sa...

->ab: det må inte vara ett folkslag per se. ursprungligen var det bara män, men nu är det ju en grupp människor med gemensam tro. det har ju kommit att handla om inte bara männen utan deras familjer. etnisk rensning handlar ju dessutom inte längre bara om folkslag.
vad är det då som skiljer dem från andra troende människor mer än att vi ser dem som ett hot?

det förväntas att man ska tycka illa om talibaner, men om man sagt detsamma om jehovas vittnen?

Batbut sa...

En ytterst banal människa är jag är därför enkom kommentar i frågan om Ruccola - för att ruccola skall smaka gott gäller det att skölja den länge under rinnande ljummet vatten, sedan en liten skvätt olivolja och grovsalt. Mums!

Om man inte sköjer den blir den gärna bitter i smaken och då är den inte god