måndag, juni 16, 2008

vad är personlig integritet / couldn't care less

är det okej att inte bry sig om något bara för att det inte drabbar en själv? är det okej att blunda bara för att man förutsätter att människor med makt vet bäst?
det är en sak att tro på att FRA-lagen gör nytta för att man är insatt och en annan att inte bry sig då man anser att man inte har något att dölja.

läste tidigare idag ett blogginlägg från en ung kille som inte förstod varför alla var så anti-FRA. han skrev att landets säkerhet var det viktigaste och verkade inte riktigt förstå vad begreppet personlig integritet innebar. därför - personlig integritet och FRA for dummies:
"landets säkerhet" är ett ganska luddigt begrepp men personlig integritet är det inte. det betyder rätt och slätt att du inte rotar igenom mammas byrå eller läser sambons sms. du tillåter människor att ha en personlig sfär.
"landets säkerhet" däremot ger konstiga vibbar. man tänker lätt på terrorister i en Mel Gibson-film eller ubåtar som dyker upp i Stockholms skärgård, men det är som de flesta vet inte så svart på vitt. det är en gråskala där det kan vara svårt att identifiera vem som är vem och vad som är vad.
vem är egentligen ett hot? beror inte det på sitationen och vem man frågar?

man ska helt enkelt inte underskatta hur andra ser en.
exempelvis -jag är en gift enbarnsmamma. 30+, bor i en av Sveriges större städer och har ett -son namn. man skulle också kunna säga vegan, övervintrad miljöaktivist med tydliga röda sympatier. samma tjej men genom olika filter. beroende på situationen så skulle jag sorteras in under olika kategorier.
med det vill jag ha sagt att alla inte bara är någon utan ser även ut att vara någon. det är en liten men ack så viktig skillnad. det handlar inte alltid om vem du anser dig vara utan vem andra tror att du är. vem du umgås med, vem du röstar på, vilka butiker du handlar i och vilka bloggar du läser.
det handlar inte om några fjuttiga filer från en obskyr torrent, utan det handlar om dig.



( jag är medveten om att jag inte tänkte skriva om FRA men sedan träffade jag på Robin och det slog gnistor)

2 kommentarer:

Studiomannen sa...

Jösses. Var hittade du honom?

Farmorgun sa...

Bra förklaring. Men kolla här jag skrev flera mejl till en av våra riksdagsmän Göran Pettersson (m) men han svarade inte förrän jag gick in på hans blogg och lämnade en kommentar. Sedan läste jag noga igenomm det han skrivit och kunde replikera: -Jag förstår att du som f d försvarsanställd ser till deras intresse men jag hade hoppats att du som riksdagsman skulle väga in även andra intressen som integritet; men utan framgång. Du kan själv se här hur han resonerar
http://dinledamot.blogspot.com/2008/06/den-elektroniska-kommunikationen-r.html
Vi får klä oss i vitt de närmaste dagarna och hoppas på det bästa.