söndag, juli 20, 2008

söndagsläxor

  • vad jag lärt mig idag som jag inte trodde att jag någonsin skulle ens reflektera över: rabarber kan, om tillåts, utveckla rötter som värsta trädet. rabarber är därför inte så tussesöta som de ser ut utan värsta killerogräset.
  • vad jag insett idag som skulle ha kommit för år sedan: sömn är överskattat. man fungerar utan det kortare perioder om bara man vill. skratt piggar upp mer än koffein
  • vad jag tänkt idag som jag hoppades att jag aldrig någonsin skulle reflektera över: dagisdebatten är borgerligt tjaffs som ger mer ångest än förslag på lösningar. låginkomsttagare har inte råd att ta tillvara på 75% regeln och jag gissar att det har mindre att göra med samhällets krav än med krass ekonomi. kära Dilsa, allt handlar inte om karriär eller inte karriär, utan att sätta mat på bordet. ska vi kanske låta barnafödande vara ett privilegium för medelklassen och däröver?
  • vad jag gjort idag som får mig att känna mig som värsta hippien: återanvänt andras gamla pet-flaskor eftersom de kan bli eminenta mini-drivhus.

1 kommentar:

Stellan o Lotta sa...

Rabarbersorter kans skojigt nog bara förökas genom delning av plantan. Frösådd rabarber ger ofta en något annan sort än moderplantan, därför finns det nu en rabarbergenbank i Julita. Man vill ha en rabarbersort med lågt oxalsyreinnehåll så man kan äta den utan att ta skada. För högt oxalsyreinnehåll i rabarbern kan bidra till gallbesvär.

och ja, dagisgagget känns jävligt borgerligt. Om det fanns möjlighet så skulle jag gladeligen vara mer hemma med mina kottar, men nu är det så att jag måste knoga ihop pengar till mat, kläder, hyra osv och då finns det inte så många andra saker att göra. Höj min lön så är jag gärna hemma, jag har inga karriäridéer att bevaka. Jag tror dessutom att mina barn mår bra på dagis/fritids där det finns fler jämnåriga att leka med. Nu på sommarlovet har de flesta tagit familjen o lämnat byn för diverse sommarstugor och sånt vilket gör att de mest har varandra att leka med. På dagis/fritids finns alltid an massa polare att vara med.
Klart att alla inte har det bra på förskolan men alla har det fanimig inte så bra hemma heller.
Förslaget på sex timmars arbetsdag är ju fin, men det förutsätter ju att det finns pengar kvar att köpa mat för när räkningarna är betalda...