onsdag, juli 30, 2008

vem är jag?

frågan har fått svar av DNs något griniga Skugge-wannabe -
en naiv flåsmoralisk gubbe som passar i specialklass.

hur kan det vara naivt att tycka att föräldrar ska ta ansvar för sina barn? om de inte kan få dem att lyda eller ta rekommendationer, så iallafall vara vid deras sida rent fysiskt?
en minderårig flicka har inte på en italiensk nattklubb att göra och man kan inte beskylla "kulturen" för vad som händer. man kan inte heller beskylla bloggarna som kommenterar händelsen. Blondinbella? nej, definitivt inte det heller men männen på klubben (som knappast kan ses representera en hel kultur likväl som Blondinbella med vänner knappast kan ses som representanter för svenskar) och Blondinbellas föräldrar som höll sig borta då men närvarande när det finns pengar att inkassera. det handlar ju inte om att varna för övergrepp och att ge tips på hur man klarar sig när olyckan väl är framme, utan om att sälja en historia.

visst, jag sprang på nattklubbar i London när jag var 14 men det betyder inte att mina föräldrar var utan ansvar för mitt beteende. det finns ett visst spel och vissa signaler som man inte förstår som barn och därför har man inte där att göra. livet är inte lika enkelt som Mitt livs novell eller Sex in the city försöker få oss att tro.

dessutom kära namne, jag vet att du är ung, men på vår tid hette det faktiskt OBS-klass och jag tror minsann jag föredrar den benämningen. jag är så OBS att du trillar.


(hörde jag precis en bra NY låt med Backyard babies på radion eller var jag helt naiv i OBSen?)

3 kommentarer:

Studiomannen sa...

Jag har nu läst båda dessa länkar. Lisa Bjurwald bloggade jag för övrigt om igår. Vad gäller den senare länken är det mycket intressant att jag tycker att perspektivet vad gäller Blondinbella är helt sjukt förvridet. Jag är av den bestämda uppfattningen att hennes utseende spelar en jävla roll. Varför? Jo, därför detta hände nere i Italien. Här hävdar jag att man måste se med egna ögon hur fan de beter sig. Har varit i Italien flera gånger och vad de tycks tro är OK att göra med blonda brudar är så fjärran från OK i Sverige att det knappt går att beskriva. Problemet skyfflar jag naturligtvis över till de fingrande grabbarna snarare än på Blondinbella. Det är väl helt självklart perspektiv, eller hur? Där vet fan vare sig Blogge eller Jinge vad de snackar om.

Och det är en enorm skillnad från land till land. Hon har nu på ett (rätt jävla ruggigt) sätt skaffat sig erfarenheter om vad som kan hända i Italien. Jag är ledsen, men eftersom jag drog liknande slutsatser själv efter att ha varit på plats i Italien redan i tonåren måste jag se detta som ett svårt kulturellt problem. För det finns andra länder där det inte skulle ha hänt. Inget snack om saken.

schmut sa...

njae, jag är inte riktigt lika säker på myten om hur blondiner blir behandlade av italienska machomän. det finns undantag som bekräftar regeln men numer är de just det - undantag. swedish sin är något folk numer vet var marknadsföring för gladporr och italienska machomän säljer bara i reklamen.

vad som hände kunde ha hänt i vilken turiststad som helst var som helst. Hastings, Trollhättan eller Odense. när myter möts, signaler tolkas fel och lagar bryts.

Studiomannen sa...

Mmmm.

Hypotetiskt kan man ju tänka sig att det är nyttiga erfarenheter som hon drar, på samma sätt som jag drog samma slutsats när jag var i hennes ålder. Skillnaden är ju att det var hon som var utsatt och jag var en som försökte se till att mina tjejkompisar inte blev det. Rätt stor skillnad.

Jag har en släkting som levde i en romantisk bubbla och när hon var nere på plats (i samma land faktiskt) träffade hon på en kille som fick henne i säng och dumpade henne ungefär två sekunder senare. Att hon sedan fick en könssjukdom var ju inte heller ett sätt att få bubblan att låta bli att spricka.

Men visst kan det hända i andra länder. Men det är vad jag har sett.