måndag, augusti 25, 2008

I wonder where your tongue has been before you tasted mine

love ballads? kärlekslåtar? ain't my thing.
när jag hör ordet så tänker jag på smöriga samlingar där man kränger gammal skåpmat till barn som inte vet bättre.
en bra kärlekslåt, det är ju inte alltid vad texten handlar om utan vad man förknippar låten med som gör att den fastnar och blir ens egen. att köpa love ballads, det är lite som att köpa färdiga tankar och koncept.
"Well, sing me a lovesong and I'll show you to the fucking door"
Sweet baby arrogance av Electric Frankenstein
tänker jag ett steg till och tänker på låtar
om (vilket man kan tolka ganska fritt) kärlek kommer Jeff Buckley, Afghan Whigs och dEUS strömmandes.
Last Goodbye, My curse och Serpentine
popklassiker de flesta kan relatera till. Dinosaur Jrs Out there? jodå, fungerar.
Hank Williams däremot tar jag inte upp som numero uno för det känns lite som om han är mätstickan även om favoriten i mitt fall är You win again.

dock, finns det inga låtar som satt fingret precis
som (majoriteten av låtarna på Souls platta Bird fish or inbetween) låten Cello.
den har suttit så fast i över 10 år att jag var tvungen att leta upp ett nytt exemplar av plattan på Tradera när det visade sig att det förra försvunnit i någon flytt.
varför den låten? inte så särskilt personligt mer än att den sätter fingret på den där lätt besatta kärleken man drabbas av när man glider ur tonårslivet och in i vuxenåldern.
den vi alla minns men alltför få vill erkänna att vi drabbats av. jag gjorde det definitivt och den satte sina spår medans objektet ifråga är bortglömt sedan länge. eller jo, det är hon kanske inte, men hon finns inte i vänskapskretsen längre.

1 kommentar:

anso anso and the psycho bunch sa...

bird fisch or inbetween - måste kirra den plattan. det finns få låtar som jag har älskat så mycket som cello.
och du, det var bara skönt att få gråta lite. jag har varit i kontakt med både psykläkare, psykolog och föräldrar idag. det blir en doshöjning till och sen utvärdering. ett steg i taget. tack för att du finns. pussa binkan.