måndag, augusti 18, 2008

Skugge saknas i min färgskala?

det är ingen nyhet att jag och Skugge talar olika språk men något litet envetet inom mig vill inte tro att vi är så olika. folk jag tycker ju om gillar ju Skugge så det måste vara någon nyans jag missar.
när hon i SvD jämför livet som egen företagare med ett liv som HBT så inser jag att det kanske är mer än bara en nyans som saknar. kanske är hon så genialt humoristisk att jag inte ens förstår att det är ett skämt?
"Det har lett mig till slutsatsen att företagare är arbetsmarknadens bögar, fastanställda är motsvarigheten till "straighta". Företagare betraktas som avvikare och ses som personer som valt en skum och udda livsstil. De är inte så många men de sticker ut, provocerar och är ofta oerhört idérika och nyskapande."
Skugge i SvD
vad som dock förvånar mig mest är inte att jag inte förstår hennes paralleller, utan att resten av krönikan är vettig! att köra ett skrivarprojekt med McDonald's kan låta billigt men det har ju träffat mitt i prick! McDonald's har blivit en av våra fritidsgårdar. det är där man hänger, syns och kretsar kring i brist på annat. det är inte köptvång, alltid öppet och vill du ha något så är det billigare än billigast. du behöver inte vara någon, bara vara. det är ju så vi ville att våra fritidsgårdar skulle vara, men alla vet ju att den ambitionen föll ju platt när kommuner skulle revidera sina budgetar.
vill man nå en publik som sällan syns i media och som inte är släkt med kulturSverige, men har en massa att säga, så har man ju hittat rätt när man letar på McDonalds.

ibland har hon sina stunder, den där Linda! jag väntar dock bara på att hon ska inse Linda Rosings storhet som spokesmodel för en piraya-livsstil (vill ha allt och tar allt, inklusive skit, för att nå dit).

Inga kommentarer: