torsdag, augusti 07, 2008

vad jag inte upplevt är inte min sak att tänka på

diverse os-deltagare försöker förtränga var de utför sin sport och istället bara fokusera på varför. jag förstår tanken med att man ska göra det man gör bäst. man ska göra det man är betald för. men, att motivera det med att man inte bör protestera mot något man inte själv upplevt låter som en alltför enkel undanflykt:
"- Tommie Smith befann sig i en situation där han själv blev kränkt som människa och inte ville acceptera rasism. Jag tror att om jag hade levt i en diktatur, och om jag hade blivit kränkt, då hade jag också velat visa att det inte är okej.

- Men det finns regler som man måste acceptera, och man får inte protestera. Jag får inte ställa mig på prispallen och göra någon gest, då blir jag diskad. "
Klüft i SvD angående protester i OS
bör bara de som sitter i press slita för att komma loss? bör svenskar nonchalera rasismens slemmiga tecken när de möter den? bör man blunda när man läser om naturkatastrofer och istället tacka ödet för att det värsta man upplevt var 40mm regn en tisdagsnatt? bör man titta på andra hållet när man ser någon bli rånad på stan? strunta i de hemlösa för man ha minsann själv en dörr att stänga om sig?

att stå upp för något och på så vis riskera sin karriär, det är ett personligt val och inget man bör pressas till. däremot betyder inte det att man kan lägga samvetet på hyllan och förringa innebörden av vad som händer runtomkring.

3 kommentarer:

Joshua_Tree sa...

Allra först och främst anser jag att man bör vara väl insatt i något innan man riskerar sin karriär genom att protestera. Det kan ju faktiskt vara så att delar av idrottseliten inser det. Det kan naturligtvis också vara så att andra delar av idrottseliten skiter fullständigt i allt annat än medaljer.

schmut sa...

självklart kan det vara bra att veta vad man pratar om men var går gränsen? det är ju annars svenne-undanflykten; äsch, jag vet inte direkt för jag är ju inte så insatt.

jag tycker ofta att man sätter en viss press på vad Svensson bör göra med sina liv och sina pengar men kändiseliten (sport, media, kultur, alles) kan lätt glida vidare på ett bananskal för de har ju så mycket att göra, så mycket att riskera och så många som drar i dem.

Joshua_Tree sa...

På den punkten kan jag förstås inte annat än hålla med.