onsdag, september 03, 2008

fräscha soffor ger trygghet?

läste i Sydsvenskan om projekt Karin där man anpassat polisens lokaler efter de som söker hjälp - en lugn och harmonisk plats för en familj på flykt. mat i kylen, potta på toaletten och leksaker för de uppstirrade barnen.
jag blev så imponerad (och intresserad) att jag bestämde mig för att läsa mer om projektet. tyvärr fanns det inte mycket att läsa mer än om design och färgskalor, men på polisens egna hemsida hittade jag ett guldkorn som borde poängteras om och om igen
- Tekniken kan tyckas hård och fyrkantig men det ska vi försöka mjuka upp. Att arbeta med utveckling av förhörsmiljön är angelägen eftersom den tekniska utrustningen måste vara av yppersta kvalitet för att ge den support som behövs vid förhör av så känslig natur som det handlar om i våra utredningar. I samtalen med exempelvis barn är nyanserna och minsta rörelse från barnet viktiga att få med, berättar Håkan Torshall entusiastiskt. Det går inte att beställa teknik och bara få den levererad. Tekniken får inte störa samtalet utan måste anpassas till våra miljöer. Det får aldrig bli så att ett inspelat förhör inte kan användas som bevis för att det inte går att höra eller se vad som sägs. Eftersom barnen inte själva medverkar vid rättegångar kan alltså våra förhör bli direkt avgörande, fortsätter Håkan Torshall"
får man familjen/personerna/personen att slappna av så får man ut information som kan underlätta (vid) en rättegång. inte bara material som kan användas för att söka svar på andra frågor utan som kan fungera som slutgiltiga svar. det är ju det här hela projektet handlar om och inte om inredning.
det är ju egentligen självklart men försvinner lätt i bruset.

samtidigt måste jag erkänna att jag blir lätt irriterad över att man sätter ett lika-med-tecken mellan fräscha inredningar och att känna sig trygg. är kvinnor verkligen så ytliga att de går mer efter hur omgivningarna ser ut än var de är och med vem?

Inga kommentarer: