onsdag, oktober 22, 2008

bild från Änglamarks reklam som fick mig att stanna upp och undra vad som har hänt med ordet och.
"Men en sak är vi säkra på. Och det är att äpplena och päronen odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel"
har det fått något slags revival i svenska språket och kunnat ta ny plats? är det en ny generation reklamare som leker med orden och försöker få det att verka gemytligt genom att använda talspråk? som spinner vidare på Bregott-reklamen där man försöker intala oss om att det är den lilla enskilda bonden som ligger bakom allt? spinner man dessutom vidare på myten om den outbildade bonden som inte riktigt kan språket?

ju mer jag tänker på det, desto mer fastnar jag i tankar som rimmar illa med KRAV-budskapet. kanske bör man tänka mindre

1 kommentar:

Ulrika Good sa...

Jag börjar ofta och gärna meningar med och. (Och brukar försvara det med att det gjorde Strindberg också.)
Men Coop-formuleringen får mig att tänka "Vafan, är det bara det ni är säkra på? Har ni inte koll på vad resten av grejerna i ciderkaraktärsdrycken är för nåt?".