söndag, oktober 19, 2008

blogg-chocken - den tog över mitt liv!

deeped, aka niklas, skriver att bloggen blivit ett monster och att det roliga helt försvunnit. det är inte helt ovanligt att man läser sådana inlägg - min blogg förstör mitt liv / alla tror att jag är som i min blogg / min blogg tar all min tid.

jag måste erkänna att jag förstår inte tanken - hur kan något man själv skapat med egna ord och bilder få eget liv? handlar det inte snarare om att man tappar kontrollen och vill allt mer?
det är väl knappast bloggen i sig som är ett problem utan att man själv inte kan begränsa sig? att man ser möjligheter och glömmer inventera vad man har, och bara rusar på? hade det inte handlat om en blogg så hade det handlat om carporten man bygger, golf-handikappet man vill sänka eller punkbandet man vill ska spela på alla festivaler.

att förklara krig mot en populär blogg och vilja överge den, är det hela inte i grunden en klassisk förnyelse-önskan?
"om jag köper den här nya attiraljen (läs tidning, mobil, dator, kappa, läppstift etc) kommer hela mitt liv att förändras! allt kommer bli lättare, allt kommer att gå på räls och jag kommer att bli så lycklig!"
andas in, andas ut och ta ett steg tillbaka. saker blir vad du gör dem till och de är inte värre än just så.

1 kommentar:

MJV sa...

MJV aka "Miss J" (tidigare nickname), och finns också sedan en kortare tid tillbaka på http://inarkadiaego.blogspot.com.
Tycker din blogg är kul, själv är jag aningen mer stillsam, kanske. (med anledning av kommentarsfältet hos deeped. MJV är inte michael Jackson vän, bara en sammandragning av mitt riktiga namn :) men det var ju en rätt så kul gissning.