onsdag, oktober 29, 2008

bloggstafetten - hur jag gör för att smila och småle en smula

Smila, Småle och Smula skulle kunna vara tre små fårbarn, även kallade lamm, som skuttar omkring i en hage någonstans i mellanSverige. kanske skulle de inte göra det just nu eftersom det är förbannat kyligt och fuktigt ute nu. oavsett vad, så är det tre bra namn på lamm som ska få bli stora fina får som ingen någonsin ska äta upp utan som ska få ströva omkring och vara någons älskade husdjur.
vad har egentligen det med frågan Hur jag gör för att smila och småle en smula
att göra? det är en del av svaret på frågan. det är en utveckling av ämnet, en spinn på vad som komma skall.

jag håller nämligen hårt i min barnslighet och min fantasi. hoppa, leka och sjunga är inte bara något för ystra dagisbarn på grönbete i Stadsparken utan även något vi gamlingar borde göra mer. att vara barnslig är inte att vara omogen, det är att njuta av det enkla. att ta tillvara på tiden, hålla hårt i sin fantasi, att hoppas och att längta. att se allt som en möjlighet och ett äventyr.
kanske målar man en mustasch på Gry Forsell när hon visar sig i tv-rutan, kanske går man bara på de vita strecken på övergångsstället, kanske äter man prinsesstårta till frukost och kanske sjunger man små låtar om skillnaden mellan hund- och kattbajs för sin hund när man är ute på promenad. kanske köper man allt med kitschig förpackning i lokala asiatiska butiken, gör lila potatismos, har wrestlingmask på sig på puben, köper en Lego-figur för att den ser ut precis som sångaren i ens favoritband, gör en uppiggande dans för kassörskan på Konsum eller kör torrsim mitt på golvet på jobb för att mjuka upp jobbtrötta leder.
flickr8
kanske handlar det bara om att göra saker man som vuxen inte borde. att våga tappa ansiktet, att våga strunta i vad folk tänker. att följa infallet, våga bubbla av skratt och ta tillvara på stunden.
glädje föder glädje. inget sprider sig så snabbt som ett gott humör. influensa ain't got nothin' on ett gott humör.


nästa att ta upp stafettpinnen är Mimo. hennes ämne blir Säg att du levde i en serievärld och fick total makt över en känd persons (musiker, politiker etc) tanke och handlingar (tänk som i en dockteater) vem skulle det bli och varför?

2 kommentarer:

Mimo sa...

Hej Lisa!

Tack för ett kul ämne. Nu vet jag vad jag skall använda en stund av fredagskvällen åt.
Härliga tanke att få styra över en känd person precis som man vill själv ;)

Mimo sa...

Fick tid över ikväll, därför har jag skickat ut mitt bidrag i rymden... ;)