onsdag, november 19, 2008

bokporr


tog mig i kragen igår och promenerade iväg på jakt efter lektyr. tyvärr var jag inte tillräckligt närvarande för att ta med mig nedpräntade boktips utan stod mest och snurrade runt runt runt i bokhandeln. det slutade med att jag gick hem med 4 givna böcker för MTV-generationen - Palahniuk, Oates och Lessing. är det vad man kan kalla Harlequin-litteratur för den ironiska generationen? kanske inte, men ibland känns det som om man går på rutin och köper vad man vet att man kan få ner. de senaste gångerna har det blivit de tre,Ali Smith och Zadie Smith. repetition.

försökte förklara vad en (äkta) Harlequin-roman var för en vän, men hittade inte riktigt rätta orden. böckernas motsvarighet på Dafgård? en big Mac som är precis likadan i alla länder och bara språket på pappret hintar att man är utomlands? Michael Bolton i bokform - kråsskjortor, hockeyfrillor och smör, det bara fortsätter och fortsätter i all evighet tills man vittrar ner och dör?

4 kommentarer:

lisa sa...

Bolton i bokform, det var väl en jättebra beskrivning!
Med de där sjukhusserierna, "Flickor i vitt" o.s.v, räknas de till harlequinromanerna eller är det en egen genre?

Lovisa sa...

Även tatueringsblogg! Anar en mycket snygg en på din överarm, vad föreställer den i närbild?

Stellan o Lotta sa...

Hmmm. Att bero på schmutlitteratur så har jag en förkärlek att gräva i boklådor med gamla pocketar i.. Såna med håååårda män och fala, iskalla damer. De har så fina omslag! Jag brukar ge dem som kort till folk ibland. Tyvärr har antikvariatet tvärs över gatan stängt für alltid så min main pusher of schmutpockets är borta..
Suck..

schmut sa...

->lisa: flickor i vitt? de måste jag ha missat. är det det stereotypa svaret på Biggles?

->lovisa: danke. det är ett banér med pinuppor och rosor. heart and soul är inskriptionen.

->stellan: schmutteratur! vilket ord!