torsdag, november 20, 2008

jag är inte bara retro, jag är mamma också!

jag är en flitig läsare av Ekobloggen men igår kväll så löstes min säkring ut när jag läste ett inlägg om ett företag med fina ambitioner (läs eko) använde sig av stereotypa marknadsföringsmetoder (läs gåvor till nischade bloggar) och som på något vis framstod som ett bättre val än andra företag för att det var just eko.
"Jag är en av de bloggare som fått den stora äran att vara med i Ecoloco's nysatsning bloggpanelen! De har frågat ett gäng aktiva föräldrabloggare som representerar olika föräldratyper; singelmamma, retromamma, ekomamma, utlandsmamma och modemamma. Dock saknas en pappa än...men det kanske dyker upp?"
citat från Ekobloggens inlägg om företagets idé
ett ekologiskt företag som använder sig av begrepp som retromamma och ekomamma är på lika fel spår som när vilket annat företag gör det.
det är dock inte så mycket företaget jag bryr mig om som att folk går på det var det än serveras. tar på sig stämpeln, "..."mamma och bär den med glädje. det är samma gruppbildning man upplevde som tvång i högstadiet som folk numer använder sig av med glädje och allt är baserat på vad som åker ner i shoppingkassen.

det grundläggande är att jag kan inte tänka mig att pappor ser annorlunda på sina barns kläder än mammor. att en modemamma skulle bidra med en andra värderingar än en retromamma känns även det oerhört förlöjligande. en annan personlig åsikt baserat på utseende, självklart men gällandes funktionalitet?

det irriterar mig något oerhört när man delar upp föräldrar i först och främst kön, men även i ytligt formerade grupper. vad är jag? fattiglappsmamman? bittermamman?

jag inser att det bara är marknadsföring och att företaget vann ytterliggare några klick via mitt inlägg men för mig handlar det om mer än just bara det här företaget. det handlar om en generation som inte är särskilt mycket men köper desto mer, inklusive sin identitet.

2 kommentarer:

Karro sa...

Bra skrivet!

Stellan o Lotta sa...

Jag är en slöjdlärarekopunkrocktröttstresspluggpappa som slöbloggar när andan faller på. Kanske jag också kan få en egen liten plats i panelen?? Fast det kanske redan finns en sån pappa som jag så jag måste nog försöka nischa mig ännu hårdare...
Kanske jag ska bara blogga på bosniska eller köpa en ny mobil??

Suck.. Jag trodde man kom undan det där med att VARA något när man slutade gymnasiet.. men si jag hade fel.. Jag e en felpappa! (med långhåriga öron..)