måndag, november 10, 2008

bacon för hela slanten

jag brukar inte kommentera andras kost för jag tycker det är förbannat trist att få pekpinnar serverade med min, men ibland är jag inte bättre än att jag surt förkastar dieter som går ut på att äta mestadels animaliskt. när man väljer bort kolhydrater för att behålla sin smala midja eller sin friska fläkt.

kanske är det Jante-tanten i mig som blir purken över att man äter det som anses lyxigast medan man ratar det som är basföda i de flesta länder. kanske är det den klassiska
Tänk på barnen i U-länderna som spökar. barnen i U-länderna kan ju minsann inte välja bort riset för att istället bara äta entrecote!

samtidigt måste jag erkänna att kött & fett-kvinnan i DNs reportage säger exakt vad hon tänker utan att hymla med det
"Moral är trevligt, men man måste leva också - jag vill i alla fall inte riskera min hälsa för ideologins skull."
med det återfår jag lite respekt för kött & fett-dietisterna. samtidigt som det är exakta motsatsen till vad jag tror på, så är det iallafall ett ärligt svar. många dieter verkar annars gå ut på att vara kinkig med maten och komma med grumliga förklaringar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag äter lchf-mat sen 3 mån tillbaka, jag mår bra av det kan du tro, men det är inte helt lätt med omgivningens tankar o förståelse, men det kan man strunta i.
Jag äter det först o främst för att må bättre i min mage, den blev bättre omgående. Min mage blev av med sin uppblåsthet på en vecka, men jag är fortfarande fet. Under tiden har jag gått ner 10kg. Jag springer inte runt o småäter hela tiden, blev mycket mackor innan lchf. I våras stod jag inför valet av vilken diet/kost jag skulle inta för att gå ner i vikt, vägde mellan 115 o 120kg. Först o främst ville jag inte behöva vara medlem i något, inte betala pengar, allt skulle finnas tillgängligt på nätet för att kunna kolla upp o begrunda när man själv vill. Gärna forum med riktiga inlägg som vem som helst kan gå in o läsa utan att behöva registrera sig. Man kan säga att viktväktarna är raka motsatsen, inte att dom är veganer, men man måste betla 125:- för att stå på deras våg o lyssna på föreläsning, man ska vara medlem, det finns inget av värde på nätet att läsa utan att man betalar för det osv.
LCHF-förespråkarna försöker inte sälja egna produkter som vv o paulun, som består av smörja.
Lchf-förespråkarna har skrivit böcker, men dom behöver man inte köpa för att det ska fungera, all info finns på nätet.
Djuren kan vi visst hantera bättre, men det behöver vi göra med hela den här planeten. Vi kan inte ens hantera oss själv på ett bra sätt.

ekris sa...

Håller helt med dig, schmut. Faktiskt kan i alla fall jorden försörja ungefär 10 gånger fler människor om vi äter mindre kött och mer vegetabilier.