måndag, november 24, 2008

val av plattform

jag vet egentligen bättre än att erkänna detta men eftersom jag lufsar längs ärlighetens slinga idag så kan jag likaväl vara rakt på sak:
det grämer mig dagligen att någon så fin som Mia Skäringer bloggar för Mama.

man skulle kunna tro att det var dagligen som var det i sammanhanget som jag skäms över men det är att jag har hängt upp mig så på Mama. jag klarar verkligen inte av varken konceptet eller tidningen. jag är ingen Mama även om det finns en liten kladdtott som kallar mig Mamma. jag är en snorsnytande vällingskakare med bra snits på enhandsblöjbyte, men jag är ingen Mama.
det är inte ens en hårfin skillnad utan den är djup och mörk som värsta sankmarken.

hur ska jag ens kunna sätta ord på vad det är med Mama som irriterar mig?
kanske är det så att det förenklar allt till att bli polerade objekt. man läser Mama för att bli en piffig, fiffig och formbar mamma till en välklädd, trendig och cool unge. det ena förutsätter det andra. det ska matchas, ord ska få en -is ändelse och man ska unna sig!
det är inga matnyttiga tips om hur man lagar bävernylon eller hur man får småttingar att frivilligt stoppa tandborsten i munnen, utan det handlar om var man köper trendiga Molo-overallen som kostar mer än en Ikea-fåtölj och hur man hittar sitt sexiga Mama-jag med en martini i handen trots att lägenheten luktar gammal blöjhink.

hej hej stereotyp.
när kommer Papa, tidningen för pappan som vill ha lite mer bling, teknik och machoism i sin vardag? kanske Petter som poserar i Helly Hansen och gevär inför älg-jakten medans Magnus Betnér bloggar om hur han relaxar utan att bli velour-pappa?

vad vill jag ha sagt? att Mama suger? japp, man skulle kunna säga att det kan ses som meningen med posten men egentligen är det ett upprop för Mia Skäringer : save yourself! du förtjänar bättre!

3 kommentarer:

hedgehog-sara sa...

Mitt i prick :)

Sen vore det ju kul att se när den tidning kommer som kombinerar allt, eftersom livet är just det. Allt.

Studiomannen sa...

Noterar en grej med tycke och smak i högermarginalen: "Bloggar som ofta länkas". Två av dem har namnen "Isabella Löwengrip" respektive "Linda Rosing".

Kul! :-)

Fröken Svår sa...

Jag tycker nog att Mama ger en alltför glamorös spegling av både livet och "mammatillvaron"... Dessa mammor verkar vara bäst på allt! De fixar inredningen med ett skåp för 32 00 kronor samtidigt som de fixar en middag som kräver minst fyra timmars förberedning för massor av vänner med vackra tidskrävande dukningar som är som hämtade ur inredningstidningar (på det nya schabby chica bordet för 18 000 kr) samtidigt som de hinner shoppa en ny Odd Molly som fräschar upp inför vänmiddagen... Men jag kanske bara är avundsjuk eftersom min uppfattning av lyx i "mammatillvaro" innebar att få gå på dass ifred... :-)