tisdag, december 16, 2008

har du tid att läsa?


blev lite exalterad igår när svärmor skickade med senaste numret av Ordfront och det var en litterär specialutgåva. inte bara var det vackra omslaget (av Emma Hanquist) väl värt sin peng utan även tidningen i sig som inte var någon förlängd recensionsspalt utan en bred djupdykning i allt vad böcker är och gör med oss.

däremot var det en kommentar av Annina Rabe som gjorde att jag låg och grunnade innan jag kunde somna. inte så att jag skyller Rabe för mina sömnproblem, men när jag väl virrat in mig i diverse tankebanor var sömnen långt borta.
det hela handlade om att ha tid alternativt inte ha tid att läsa och hennes svar på frågan Varför böcker? hennes text uppmanar folk till att läsa (mer) för att de måste.

vad som fick mig att fundera var inte bara vilka som säger att de inte har tid att läsa utan även vad de menar med det. jag har alltför ofta beklagat mig att jag inte har tid att läsa så jag skulle nog kunna räknas in bland människorna som Rabe tycker borde omprioritera i sitt liv.
det innebär dock inte att jag aldrig läser utan det är ett krasst uttryck över att jag skulle vilja läsa mer. mer tid, mer ork. mer tips, mer lust.
i dagsläget läser jag nästan endast i anslutning till sängdags. det är att varva ner, att avsluta dagen med någon annans tankar och inbjuda till intressanta drömmar. att bara läsa när som finns inte tid för.

vad jag vill ha sagt är att jag irriterar mig lite över att folk förutsätter att för att folk inte anser sig ha tid att läsa så betyder det att de inte läser alls.
jag gissar att otroligt få människor skulle svara att de inte läser alls, utan det handlar om en önskan om att kunna helt fritt planera sitt liv och kunna göra önskningar till vardagselement.

Inga kommentarer: